Guide om rekruttering på LinkedIn: 4 måder du kan gøre det på

Rekruttering på LinkedIn: 4 måder du kan gøre det på

Siden LinkedIn blev etableret i 2003, har den grundlæggende idé med platformen handlet om, at give verdens fagfolk og professionelle mulighed for, på en nem måde, at etablere netværk samt skabe og dyrke relationer, der kan gøre dem mere produktive og succesfulde.

Et vigtigt delelement i denne sammenhæng, handler om at opdatere sin LinkedIn profil med henblik på at gøre det nemt for netværket at holde sig ajour.

Dermed kan netværket og netværkets netværk hurtigt få adgang til information om, hvilken virksomhed man arbejder for, hvad man beskæftiger sig med fagligt set, erhvervserfaringer, uddannelser, interesser, kontaktoplysninger o.s.v.

Det gør, at LinkedIn er en utrolig stærk platform i forhold til at tiltrække og rekruttere nye medarbejdere, og efterfølgende fastholde dem.

Efter min mening findes der 4 primære måder, hvorpå at du bruge LinkedIn til at rekruttere nye medarbejdere med, og det har jeg beskrevet nedenfor.

Brug dit LinkedIn netværk, når du har brug for at rekruttere en ny medarbejder

Det første jeg vil anbefale at du gør, er at undersøge om du har mulige kandidater i dit personlige netværk på LinkedIn.

Det kræver selvfølgelig at du løber dit netværk igennem. Det kan du gøre ved at klikke på “Dit netværk” i topmenu-baren, og gennemgå dit netværk med henblik på at finde frem til personer, der har den baggrund og erfaring som du har brug for.

Er det tilfældet, kan du forsøge dig med enten at skrive en LinkedIn besked til vedkommende eller ringe til personen.

Det kan også være, at du har nogle personer i dit LinkedIn netværk, som du kan aktiverer i forhold til at få dem til kigge efter kandidater i deres netværk.

Hvis du vil bruge LinkedIn til rekruttering, kan du publicere jobopslag på jeres virksomhedsside og personlige profiler

Du kan publicere både gratis og betalte jobannoncer via jeres LinkedIn virksomhedsside.

Du kan selvfølgelig i første omgang prøve med et gratis jobopslag, og se om det giver noget, men vær opmærksom på, at et betalt jobopslag opnår en øget synlighed, blandt andet fordi at betalte jobopslag vises øverst i søgeresultaterne, når kandidater laver jobsøgninger.

En anden måde at lave jobopslag på, handler om, at du kan publicere et indlæg på jeres virksomhedsside eller din personlige profil.

Det klassiske jobopslag i PDF-format er desværre sjældent nok, og kan ligefrem virke kedeligt.

Brug i stedet et spændende og interessant indholdsformat til at gøre dit jobopslag interessant og iøjnefaldende. Brug eksempelvis et eller flere billeder, der kan fange opmærksomheden eller få lavet en spændende PDF, der kan bladres i.

Endelig kan jobopslaget også laves i form af en video, hvor eksempelvis en af kollegerne eller den ansættende chef deltager i.

Her finder du information om, hvordan du skal tænke i søgeordsoptimering af din LinkedIn profil

Det er også muligt at bruge LinkedIn Recruiter, som er et af LinkedIns Premium produkter.

LinkedIn Recruiter er et avanceret søgeværktøj, hvis du ønsker at varetage søgning og headhunting i eget regi.

I forhold til gratisudgaven får du flere søgefiltre, mulighed for gemme søgninger og sammenligning af kandidater m.m.

Jeg vil dog kun anbefale denne tilgang, hvis I har en tilpas stor mængde rekrutteringsopgaver, og ønsker at varetage opgaven inhouse.

Ellers er det, efter min mening, langt bedre at arbejde sammen med en rekrutteringsvirksomhed, der ikke laver andet end at hjælpe virksomheder med at finde de rette kandidater til et givent job.

Brug Employer Branding via virksomhedssiden til at tiltrække nye medarbejdere

Sidst, men ikke mindst, så vil jeg også nævne muligheden for at arbejde med begrebet “Employer Branding” via jeres virksomhedsside.

Dette er en mere langsigtet tilgang til det at tiltrække kandidater, og det drejer sig om, på løbende basis, at fortælle om den gode arbejdsplads.

Det være sig opslag om eksempelvis medarbejderarrangementer, udviklingsmuligheder eller information om, hvordan I arbejder med onboarding af nye medarbejdere.

Ved løbende at kommunikere på LinkedIn, og ikke kun når I har konkrete åbne stillinger, kan dette være med til at øge antallet af kandidater, der af sig selv tager fat i jer via uopfordrede ansøgninger.

Her finder du information om workshoppen "Sådan opbygger og driver du en LinkedIn virksomhedsside"

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *