Den ultimative guide til LinkedIns indholdsformater
LINKEDIN INDHOLDSFORMATER: De fleste bliver overrasket, når de hører, hvor mange forskellige indholdsformater, der faktisk findes på LinkedIn. Det gælder også når jeg underviser eksempelvis sælgere i, hvordan kan de skrive og publicere indhold på LinkedIn, som en del af deres social selling indsatser.
Mange tror nemlig, at der kun findes et indholdsformat på LinkedIn i form af et tekstopslag, som ofte suppleres med et billede eller mere sjældent med en video. Ret skal dog være ret. Det er også lige netop den slags opslag, der dominerer nyhedsfeed’et.
Men jeg synes at det er ærgerligt, at der ikke er flere, der kender til de forskellige indholdsformater, der findes på LinkedIn.
For det gør, at du misser muligheden for at vælge et indholdsformat, der kan være med til at forstærke budskabet i det opslag som du ønsker at publicere. Det kan også medvirke til, at du får mere variation i dine indlæg.
Jeg har derfor sat mig til tasterne, og lavet denne guide med henblik på at give dig indsigt og inspiration i forhold til, hvad der karakteriserer det enkelte indholdsformat.
Jeg har også givet hvert enkelt format nogle plusser og minusser således, at du er bevidst om fordele og ulemper ved indholdsformatet. Det kan forhåbentligt hjælpe dig til at vælge det format, der passer bedst til dit budskab.
Hvis du vil høre blogindlægget som podcast
Hvis du vil se video om indholdsformaterne
Et indlæg med ren tekst er det som jeg vil betegne som det mest simple indholdsformat, der findes på LinkedIn set ud fra et teknisk synspunkt. Der skal nemlig “kun” produceres tekst, før at du kan poste i dette format.
Du kan eksempelvis tilføje links til andre LinkedIn indlæg og artikler samt eksterne links til blogindlæg, guider, landing pages, YouTube videoer og lignende.
Hvis du vil have inspiration til, hvordan du skriver indlæg, så kig gerne forbi vores guide “Sådan skriver du det perfekte LinkedIn indlæg”.
Plusser og minusser
Detaljer
- Antal linjer som vises før “… se mere” knappen: 5 linjer
- Maksimale antal tegn i indlægget: 3.000 tegn
- Mulighed for hashtags: Ja (vi anbefaler 3-5 hashtags)
- Mulighed for tagging: Ja (vi anbefaler at du tagger maksimalt 5 personer)
Eksempler (klik på screendump for fuld udgave)
Skabelon formatet er velegnet til at poste indlæg, hvor du ikke har et billede eller grafik som du kan poste sammen med din tekst, men hvor du gerne vil have et visuelt element, der kan fange dit netværks opmærksomhed, når de scroller sig igennem nyhedsstrømmen.
Ved at bruge skabelon formatet kan du tilføje en foruddefineret farvet baggrund eller et mønster, ændre på skrifttypen, tilføje visueller “stickers” og tilføje klikbare linkknapper.
Når du er færdig med at lave disse elementer, genereres der et billede, som bliver vedhæftet et normalt opslag.
OBS: Skabelon formatet kan kun aktiveres via LinkedIns mobil app.
Plusser og minusser
Detaljer
- Antal linjer som vises før “… se mere” knappen: 3 linjer
- Maksimale antal tegn i indlægget: 3.000 tegn
- Mulighed for hashtags: Ja (vi anbefaler 3-5 hashtags)
- Mulighed for tagging: Ja (vi anbefaler at du tagger maksimalt 5 personer)
Eksempler (klik på screendump for fuld udgave)
Et indlæg med tekst og billede er hvad jeg vil kalde for et godt “grundformat” forstået på den måde, at det indeholder både tekst og en eller anden form for visuelt blikfang.
Formatet, som er godt til at skabe synlighed med, bruges ofte til tidsaktuelle emner, men kan selvfølgelig sagtens bruges til at kommunikere budskaber, der ikke er tidskritiske.
Hvis du vil have inspiration til, hvordan du skriver indlæg, så er du velkommen til at kigge forbi vores guide “Sådan skriver du det perfekte LinkedIn indlæg”.
Plusser og minusser
Detaljer
- Billedefilformater: JPG eller PNG
- Maksimal filstørrelse pr. billede: 5 MB
- Antal linjer som vises før “… se mere” knappen: 3 linjer
- Maksimale antal tegn i indlægget: 3.000 tegn
- Mulighed for hashtags: Ja (vi anbefaler 3-5 hashtags)
- Mulighed for tagging: Ja (vi anbefaler at du tagger maksimalt 5 personer)
Eksempler (klik på screendump for fuld udgave)
Et multiupload opslag er en variant af tekst plus billede formatet, hvor du kan uploade op til 20 billeder sammen med din tekst.
Dette indholdsformat er godt til visuel storytelling, hvor du eksempelvis ønsker at dele billeder fra et netværksarrangement, en intern fejring af en kollega, der har været i firmaet i mange år eller lignende.
Formatet kan også bruges til informations- og vidensdeling, hvor du bryder dit budskab op i nogle visuelle blokke, som både kan være billeder, screendumps af slides, eller visuelle tekstblokke.
Hvis du vil se, hvordan du helt præcist uploader flere billeder i et indlæg, så kig forbi guiden “Sådan uploader du flere billeder ad gangen i et LinkedIn indlæg”.
Plusser og minusser
Detaljer
- Maksimal antal billeder i et indlæg: 9
- Billedefilformater: JPG, PNG eller GIF
- Maksimal filstørrelse pr. billede: 5 MB
- Antal linjer som vises før “… se mere” knappen: 3 linjer
- Maksimale antal tegn i indlægget: 3.000 tegn
- Mulighed for hashtags: Ja (vi anbefaler 3-5 hashtags)
- Mulighed for tagging: Ja (vi anbefaler at du tagger maksimalt 5 personer)
Eksempler (klik på screendump for fuld udgave)
Et indlæg med en animeret GIF (forkortelse for “Graphics Interchange Format”, og er en slags animeret billede).
Det kan fungere som et effektivt visuelt blikfang, der kan øge chancen for, at lige netop dit indlæg bliver set, når folk scroller sig igennem nyhedfeed’et.
GIF’en kan også have til formål at illustrere en eller anden form for bevægelse i eksempelvis et flowchart diagram eller en salgstragt.
Plusser og minusser
Detaljer
- Animeret grafikformat: GIF
- Maksimal filstørrelse: 5 MB
- Antal linjer som vises før “… se mere” knappen: 3 linjer
- Maksimale antal tegn i indlægget: 3.000 tegn
- Mulighed for hashtags: Ja (vi anbefaler 3-5 hashtags)
- Mulighed for tagging: Ja (vi anbefaler at du tagger maksimalt 5 personer)
Eksempler (klik på screendump for fuld udgave)
Et dokumentindlæg gør det muligt for dig at uploade en PDF-, Word- eller PowerPoint-fil, og på den måde dele viden og information i et format, hvor dine læsere kan bladre sig igennem siderne, uden at de skal downloade selve PDF-filen.
Formattet er ideelt til at distribuere eksempelvis tips og tricks guider, præsentationer, jobopslag og visse former for instruktionsvejledninger.
Husk at bruge store skrifttyper og tydelige billeder, da mere end halvdelen af dem, der ser dit indlæg, gør det via en smartphone med en lille skærm.
Bonustip: Jeg vil anbefale, at du kun uploader dokumenter i PDF-format således, at der altid er styr på skrifttyper, tekstformattering m.m.
Plusser og minusser
Detaljer
- Understøttede dokumentformater: PDF, PPT, PPTX, DOC og DOCX
- Maksimale antal sider i dokumentet: 300 sider
- Maksimal filstørrelse: 100 MB
- Antal linjer som vises før “… se mere” knappen: 3 linjer
- Maksimale antal tegn i indlægget: 3.000 tegn
- Mulighed for hashtags: Ja (vi anbefaler 3-5 hashtags)
- Mulighed for tagging: Ja (vi anbefaler at du tagger maksimalt 5 personer)
Eksempler (klik på screendump for fuld udgave)
En artikel er LinkedIns svar på et blogindlæg, og er kendetegnet ved, at du først og fremmest kan skrive meget mere (op til 120.000 tegn) samtidigt med, at du kan formattere din tekst med overskrifter, afsnit, fed, kursiv understreget, nummer- og punktlister og meget mere.
Du skal skrive en artikel, når du ønsker at gå mere i dybden med et emne, og du føler dig begrænset af de 3.000 tegn, der er maksimum for et indlæg.
Det kan også handle om, at du har brug for at supplere din tekst med visuelle elementer som eksempelvis adskillige links til eksterne artikler, grafer, visuelle modeller, billeder, video eller andre elementer, der kan forstærke dit budskab.
Hvis du vil have inspiration til, hvordan du opbygger og skriver en LinkedIn artikel, er du meget velkommen til at besøge vores gratis guide “Sådan skriver du en LinkedIn artikel”.
Plusser og minusser
Detaljer
- Maksimale antal tegn: 110.000 tegn
- Mulighed for tekstformatering: Ja (overskrifter, fed, kursiv, understreget m.m.)
- Muligheder for at tilføje links: Ja
- Muligheder for at tilføje billeder: Ja
- Muligheder for at tilføje video: Ja, via YouTube/Vimeo links
- Muligheder for at tilføje præsentationer: Ja, via Issuu, SlideShare eller Prezi links
- Muligheder for at tilføje lydfiler: Ja, via SoundCloud links
- Mulighed for hashtags: Ja (vi anbefaler 3-5 hashtags)
- Mulighed for tagging: Ja (vi anbefaler at du tagger maksimalt 5 personer)
Eksempler (klik på screendump for fuld udgave)
Den indbyggede afstemningsfunktion gør det utroligt nemt at oprette en meningsmåling eller afstemning. Det kræver blot at du stiller et spørgsmål, og så tilføjer minimum to og op fire svarmuligheder.
Dermed kan du hurtigt og effektivt få input og feedback fra dit netværk i forhold til et givent emne (afstemninger kan også oprettes på virksomhedssider).
Plusser og minusser
Detaljer
- Maksimale antal tegn i spørgsmålet: 140 tegn
- Svarmuligheder: Minimum 2 og maksimalt 4 svarmuligheder
- Maksimale antal tegn i svarmulighederne: 30 tegn per svar
- Varighed: 1 dag, 3 dage, 1 uge eller 2 uger
- Antal linjer som vises før “… se mere” knappen: 3 linjer
- Maksimale antal tegn i følgetekst: 3.000 tegn
- Mulighed for hashtags: Ja (vi anbefaler 3-5 hashtags)
- Mulighed for tagging: Ja (vi anbefaler at du tagger maksimalt 5 personer)
- Du må ikke bede oprette meningsmålinger om politiske holdninger, sundhedstilstand eller andre følsomme data
Eksempler (klik på screendump for fuld udgave)
Event indholdsformatet gør det nemt for dig at oprette en begivenhed på LinkedIn – enten på din personlige profil eller en virksomhedsside.
Når du opretter et event, skal du indtaste oplysninger om eventnavn, start- og sluttidspunkt, beskrivelse, eventuelle talere, link til tilmeldingsside eller broadcastside m.m.
Når du er færdig med at oprette eventsiden, har du mulighed for at lave et opslag, hvori du kan synliggøre eventet overfor dit eget netværk eller virksomhedssidens følgere.
Plusser og minusser
Detaljer
- Coverbillede: Formatforhold på 16:9 anbefales
- Valg af tidszone: Ja
- Tilføjelse af talere til event: Ja
- Synlighed: Vælg mellem offentligt eller privat event
- Maksimale antal tegn i eventbeskrivelse: 5.000 tegn
- Maksimale antal tegn i følgeopslag: 3.000 tegn
- Mulighed for hashtags: Ja (vi anbefaler 3-5 hashtags)
- Mulighed for tagging: Ja (vi anbefaler at du tagger maksimalt 5 personer)
Eksempler (klik på screendump for fuld udgave)
Med et indlæg med video får du mulighed for at sætte stemme og ansigt på dig selv eller andre overfor dit netværk på LinkedIn. Det giver selvsagt nogle muligheder, som du slet ikke har, når du poster tekst og billeder.
Det kræver selvfølgelig, at du tør stille dig foran eksempelvis dit smartphone kamera, og optage en video, men det er faktisk nemmere end du tror.
Til gengæld kan du kommunikere dit budskab med en styrke og nuance, som ville kræve meget mere end 3.000 tegn, som jo er begrænsningen i et tekstindlæg.
Så brugt rigtigt (underforstået at videoen er kort, du kommer til pointen med det samme, har god lyd og gerne bruger undertekster), er video et uhyre effektivt format.
Hvis du vil have idéer og inspiration til, hvad du kan bruge video til på LinkedIn, så kig gerne forbi guiden “9 ting du kan bruge video til på LinkedIn”.
Plusser og minusser
Detaljer
- Minimum længde af video: 3 sekunder (minimum 75 KB filstørrelse)
- Maksimal længde af video: 15 minutter (maksimum 5 GB filstørrelse)
- Formater: Asf, Flv, MP4 MPEG1, MPEG4, Mkv, Webm, H264/AVC, VP8, VP9, WMV2 og WMV3
- Formatforhold: 1:2.4 til 2.4:1 (et godt format at vælge er 4:5)
- Opløsning: Fra 256 x 144 pixels og op til 4.096 x 2.304 pixels
- Frames: 10-60 fps
- Bitrater: 192 kbps og op til 30 mbps
- Mulighed for undertekster: Ja, via SRT-fil
- Mulighed for miniaturebillede: Ja
- Antal linjer som vises før “… se mere” knappen: 3 linjer
- Maksimale antal tegn i indlægget: 3.000 tegn
- Mulighed for hashtags: Ja (vi anbefaler 3-5 hashtags)
- Mulighed for tagging: Ja (vi anbefaler at du tagger maksimalt 5 personer)
Eksempler (klik på screendump for fuld udgave)
Du har du også mulighed for at bruge indholdsformatet “Søg nye medarbejdere” – enten på din personlige profil eller din virksomhedsside.
Det gør det nemt at lave et jobopslag med information om jobtitel, beliggenhed, jobtype og en beskrivelse af stillingen.
Plusser og minusser
Detaljer
- Maksimale antal tegn i jobbeskrivelsen: 10.000 tegn
Indholdsformatet “Fejr en begivenhed” er en nem måde at lave et opslag på, hvis du gerne vil byde nye kolleger velkommen til virksomheden, give en kollega en kudos, dele en projektmilepæl, fejre en milepæl i din karriere eller dele en jobopdatering.
Plusser og minusser
Detaljer
- Maksimale antal tegn i indlægget: 3.000 tegn
- Mulighed for hashtags: Ja (vi anbefaler 3-5 hashtags)
- Mulighed for tagging: Ja (vi anbefaler at du tagger maksimalt 5 personer)
Hvis du har brug for at finde en ekspert indenfor et bestemt område, kan du på en nem og hurtig måde poste et indlæg på din profil via indholdsformatet “Find en ekspert”.
Når du opretter indlægget, skal du vælge en kategori (coaching og mentorarbejde, design, marketing, marketing, regnskab eller andet), udfylde beliggenhed samt beskrive den opgave, som du har brug for hjælp til.
Plusser og minusser
Detaljer
- Minimum antal tegn i opgavebeskrivelsen: 25 tegn
- Maksimale antal tegn i opgavebeskrivelsen: 750 tegn
Jeg vil runde min guide af med at opfordre dig til, at komme i gang med at eksperimentere med de forskellige indholdsformater.
Lige som at du sikkert var med til at lave forsøg i fysiklokalet i skolen, så bør du gør det samme i forhold til dine opslag på LinkedIn.
Ved at afprøve de forskellige formater over nogle gange, bliver du meget klogere på, hvad de forskellige formater kan gøre i forhold til dine budskaber. Måske bliver du ligefrem overrasket over, hvad et bestemt format kan gøre i forhold til at skabe engagement hos dit LinkedIn netværk.
Du kan i den sammenhæng med fordel oprette en såkaldt LinkedIn sandkasse, hvor du kan poste indlæg, uden at de bliver vist for dit netværk eller andre på LinkedIn.
Du bør også eksperimentere med, hvornår det er det bedste tidspunkt at poste på LinkedIn – både helt generelt, men også i forhold til de forskellige indholdsformater.
Eksempelvis har jeg fundet ud af, at det virker bedst at poste indlæg om formiddagen tirsdage til torsdage, hvorimod at artikler helst skal postes tidlig aften omkring kl. 19.00 på tirsdage, onsdage eller torsdage. Søndag aften er også et godt tidspunkt.
Sidst, men ikke mindst, vil jeg nævne, at du også bliver mere spændende og interessant at følge, når du bruger forskellige formater.
Hvis du kun bruger ét format, er der risiko for, at netværket kan blive lidt “sneblinde” i forhold til dine opslag, og måske bare scroller forbi.
Så kom i gang med at eksperimentere med de mange interessante indholdsformater, der findes på LinkedIn. Det kan være vejen til øget engagement på dine opslag samtidigt med, at du kan tiltrække nye “lyttere” til din “LinkedIn sendemast” 😊
De venligste hilsner
Skriv et svar