Social Selling CompanySocial Selling Company
  • (+45) 61 46 93 40
  • Search
    • Vi hjælper med
      • Sparring og rådgivning
      • Salg via LinkedIn (social selling)
      • Øget synlighed på LinkedIn
      • LinkedIn virksomhedssider
      • LinkedIn profiloptimering
      • Online LinkedIn træning
    • Kunder
      • Kunder som vi har hjulpet
      • Hvad siger kunderne om os?
      • Kundecases
    • Viden
      • Artikler og blogindlæg
      • Nyhedsbrev
      • Webinarer
      • Podcast
      • Video
      • Social selling bogen
    • Om os
      • Sådan hjælper vi dig
      • Historien bag os
      • Om Eva Sachse
      • Om Leif Carlsen
    • Kontakt
    • Vi hjælper med
      • Sparring og rådgivning
      • Salg via LinkedIn (social selling)
      • Øget synlighed på LinkedIn
      • LinkedIn virksomhedssider
      • LinkedIn profiloptimering
      • Online LinkedIn træning
    • Kunder
      • Kunder som vi har hjulpet
      • Hvad siger kunderne om os?
      • Kundecases
    • Viden
      • Artikler og blogindlæg
      • Nyhedsbrev
      • Webinarer
      • Podcast
      • Video
      • Social selling bogen
    • Om os
      • Sådan hjælper vi dig
      • Historien bag os
      • Om Eva Sachse
      • Om Leif Carlsen
    • Kontakt
    Blogindlæg og guide til, hvordan du gennem 5 trin kan få succes med LinkedIns Sales Navigator

    5 trin til at få succes med leadgenerering via Sales Navigator

    Leif Carlsen2025-07-01T09:07:37+02:00
    By Leif Carlsen

    SALES NAVIGATOR LEADGENERATION: Har du brug for at finde nye potentielle kunder via LinkedIn på en effektiv og mere automatiseret måde? Vil du gerne have besked, når tidligere, nuværende og potentielle kunder poster opslag på LinkedIn? Eller hvis de skifter job?

    Så skal du overveje at bruge Sales Navigator, der er et af LinkedIns Premium produkter.

    Sales Navigator er et såkaldt prospecting-værktøj, der gennem avancerede søgefunktioner, kan hjælpe dig med at finde leads og potentielle kunder.

    Disse leads kan så bearbejdes gennem social selling indsatser i form af pull social selling (en-til-mange indsatser) og push social selling (en-til-en indsatser).

    Du kan selvfølgelig også bruge klassiske salgsindsatser som eksempelvis kold canvas overfor leads, som du har fundet frem til via Sales Navigator.

    DISCLAIMER: Jeg bliver IKKE betalt for at omtale eller anbefale Sales Navigator. Vi får i det hele taget ikke penge fra LinkedIn, og det vil vi heller ikke. For vi ønsker at være uafhængige. Vi er generelt set positivt indstillet overfor LinkedIn som platform, men omvendt forbeholder vi os retten til at være kritiske, og det er vi faktisk ganske ofte 😉

      Overblik

    • Sales Navigator er dine øjne og ører
    • De 5 trin til at få succes med Sales Navigator
    • Derfor bruger jeg selv Sales Navigator
    • Er Sales Navigator noget for dig?
    • Hvis du vil i gang ekstra hurtigt

    Hør blogindlægget som podcast

    Apple Podcasts
    Podimo
    Spotify

    Sales Navigator er dine øjne og ører

    Ved at søge og finde leads via Sales Navigator og gemme dem på lister, kan du få værktøjet til at være dine øjne og ører.

    For når du først har gemt en navngiven person eller virksomhed på en liste, holder Sales Navigator automatisk øje med emnet, og giver dig besked via feed’et og en ugentlig statusmail, når der sker ændringer.

    Skærmdump af LinkedIn Sales Navigator Core's nyhedsfeed

    Samtidigt får du et langt mere “rent” nyhedsfeed. I modsætning til det normale og algoritmestyrede nyhedsfeed i gratisudgaven, er dit Sales Navigator nyhedsfeed alene baseret på opslag fra dine emner.

    Gevinsten er, at du bliver mere effektiv i dit salgsarbejde, og du kan bruge mere tid på at lave målrettede salgsindsatser overfor dine potentielle kunder.

    De 5 trin til at få succes med Sales Navigator

    Det, der er afgørende for at du får succes med Sales Navigator, handler først og fremmest om, at du skal lære værktøjet at kende. For hvis du ikke bliver dygtig til at bruge Sales Navigator, ja, så får du ikke udnyttet værktøjets fulde potentiale.

    Dernæst skal du få etableret konkrete processer og rutiner omkring din brug af Sales Navigator, herunder registrering i dit CRM-system af hvad de næste handlinger skal være i forhold til de enkelte kundeemner.

    Når jeg underviser sælgere og andre personer med kundevendte roller i at arbejde med Sales Navigator, træner jeg deltagerne i “SIICK”, som er en 5-trins model, som vi selv bruger i vores social selling salgsindsatser.

    De 5 trin er:

    1. Søg
    2. Identificér
    3. Interagér
    4. Connect
    5. Konvertér

    Søg er første trin i SIICK-modellen og handler om at definerer dine Ideelle KundeProfiler (IKP'ere)

    Søg efter leads og accounts

    Det første trin i SIICK-modellen handler om at bruge søgefunktionen i Sales Navigator – vel at mærke på en målrettet måde.

    Start med at definere det som vi kalder for “IKP’ere”, som står for Ideelle KundeProfiler. Find frem til karakteristika for de kunder, hvor der er et godt match mellem kundernes behov og de produkter, services og løsninger, som din virksomhed sælger.

    Skærmdump af LinkedIn Sales Navigator Core's lead-søgefiltre

    Det kan eksempelvis handle om:

    • Industri
    • Virksomhedstype
    • Antal ansatte
    • Omsætning
    • Geografi
    • Titler
    • Rolle
    • Funktion
    • Anciennitet

    Ved at du gør dig tanker om det på forhånd, kan du nemmere bruge de mange muligheder, der findes i Sales Navigators avancerede søgefunktion.

    Det gælder også i forhold til såkaldte gemte søgninger, hvor du kan sætte Sales Navigator til at holde øje med eksempelvis bestemte brancher, virksomheder og lignende.

    Identificér er andet trin i SIICK-modellen

    Identificér virksomheder og beslutningstagere

    Næste trin handler om at identificere konkrete virksomheder, beslutningstagere og influenter på navneniveau via søgningerne på dine IKP’ere.

    Du vil nogle gange opleve, at listen over emner bliver for lang og måske indeholder flere tusinde virksomheder og personer. I så fald kan du justere på søgekriterierne for at gøre listen mere overskuelig. Det kan eksempelvis være i forhold til virksomhedsstørrelse, indsnævring af geografi, titler, roller og lignende.

    Her finder du et screendump af et account overblik i Sales Navigator

    Når du har optimeret på din søgning, kan du eksempelvis bruge “account” oversigten for en bestemt virksomhed til at finde frem til beslutningstagere. Hvis også denne liste bliver for lang, kan du igen tilpasse dine kriterier og indsnævre søgefeltet.

    Derfra kan du begynde at gemme emner på lister, som du selv definerer.

    Det kan eksempelvis være:

    • Potentielle kunder
    • Kvalificerede emner
    • Nuværende kunder
    • Tidligere kunder

    Ved at du gemmer emner samt nuværende og tidligere kunder på lister, vil Sales Navigator automatisk monitorere disse virksomheder og personer såfremt der bliver postet på virksomhedssiden eller de personlige profiler eller hvis personerne skifter job eller rolle.

    I så fald vil du få disse opslag at se i nyhedsstrømmen på Sales Navigator.

    Interagér er tredje trin i SIICK-modellen og har til formål at skabe interaktion med dine emner

    Interagér med emnerne

    Tredje trin i SIICK-modellen handler om at interagere med dine emner, når de poster indlæg eller artikler. Det kan også være når emnerne kommenterer på andres opslag.

    Ved at du interagerer med emnernes opslag eller kommentarer, kan du synliggøre din faglighed og kompetencer – i første omgang overfor det enkelte kundeemne, men sekundært også overfor andre personer, der følger med i tråden for opslaget. Det er her, at den såkaldte netværkseffekt på LinkedIn kan slå igennem.

    Her finder du et screendump af nyhedsstrømmen i LinkedIn Sales Navigator

    Vær opmærksom hvis et kundeemne poster noget om eksempelvis:

    • Nyt job
    • Forfremmelser
    • Problemstillinger som vedkommende efterlyser hjælp til
    • Nye forretningsområder
    • Opkøb af andre virksomheder

    Dette kan nemlig være ekstra relevante informationer, som du kan handle på. Det være sig i form af likes og kommenterer. Alternativt kan det være, at du skal skrive en besked direkte til vedkommende, hvis I er forbundet og du har opbygget en relation, der gør, at det virker naturligt, at du rækker ud til kundeemnet.

    Connect er fjerde trin i SIICK-modellen og handler om at blive forbundet med dine kundeemner

    Connect med relevante emner

    I dette stadie gælder det om at forsøge på at connecte med et givent kundeemne med henblik på at skabe en relation, der kan bygges videre på.

    Det handler blandt andet om at opbygge tillid, der måske kan føre til en telefonsamtale eller endnu bedre afholdelse af et møde – enten via video eller i den fysiske verden.

    Du skal ikke være connectet med alle de leads, som du finder frem til via Sales Navigator. Faktisk slet ikke – for du skal have kvalitet og relevans i dit LinkedIn netværk, og det får du ikke ved at connecte med alt og alle.

    Du skal derfor kun connecte med de emner, hvor du har brug for, at I er forbundet for at komme videre til næste skridt, eksempelvis i forhold til at kunne skrive beskeder til hinanden.

    For alle øvrige emner er det mest effektivt, at du “bare” har dem i Sales Navigator, hvor du kan gemme op til 10.000 leads.

    Konvertér er femte og sidste trin i SIICK-modellen. Her gælder det om at komme i gang med den salgsmæssige konvertering af emnerne.

    Start på at konvertere

    Femte og sidste trin i SIICK-modellen handler om arbejdet med at konvertere fra emne til købende kunde, hvilket du kan gøre gennem både social selling og klassiske salgsindsatser.

    Det drejer sig populært sagt om at “presse” kundeemnerne igennem salgstragten ved at sætte fokus på:

    Sales Navigator leadgeneration: Kom i gang med konverteringen af dine Sales Navigator B2B leads
    • kundens behov, udfordringer og muligheder
    • stille uddybende og afklarende spørgsmål
    • deling af relevant information og viden
    • dialog med emnet i.f.t. evalueringsfasen, herunder referencer, dokumentation, “POC” og lignende
    • afklaring på om emnet er klar til at købe

    Derfor bruger jeg selv Sales Navigator

    Derfor bruger vi selv Sales Navigator i vores social selling indsatser hos Social Selling Company

    Jeg vil også gerne fortælle dig lidt om, hvorfor at jeg selv bruger Sales Navigator i vores social selling-indsatser.

    Jeg gør det primært af tre grunde:

    1. Jeg får adgang til avancerede søgeværktøjer, der gør det nemmere for os at finde frem til navngivne beslutningstagere.
    2. Jeg kan automatisk monitorere tidligere, nuværende og potentielle kunder på navneniveau, således at jeg får besked, hvis et emne eksempelvis poster opslag eller skifter job.
    3. Jeg kan oprette og gemme søgelister, der automatisk bliver ajourført. På den måde får jeg besked, når der dukker nye beslutningstagere op i de brancher og virksomheder, som jeg har identificeret som målgrupper.

    Det gør det ganske enkelt meget nemmere for mig at holde øje med både tidligere og nuværende kunder samt potentielle kunder.

    Det kan jeg gøre ved regelmæssigt at tjekke nyhedsstrømmen i Sales Navigator og gennemgå de dynamiske søgninger, som vi har oprettet.

    Er Sales Navigator noget for dig?

    Her finder du et blogindlæg med inspiration om, hvordan du kan bruges Sales Navigator til leadgenerering

    Om Sales Navigator er noget for dig, handler i høj grad om din salgsmodel, og om antallet at kunder, som du har brug for at bearbejde.

    Arbejder du med B2B-kunder, relationssalg og længerevarende salgscyklusser, og har du brug for at bearbejde en større mængde emner og ikke kender til navnene på beslutningstagere og influenter, er Sales Navigator bestemt værd at overveje.

    Har du derimod kun et meget begrænset antal kunder, hvor du allerede kender virksomhederne og har identificeret de specifikke beslutningstagerne, er Sales Navigator måske knapt så relevant for dig.

    Det koster selvfølgelig nogle penge at bruge Sales Navigator – sådan cirka 700 kroner om måneden eksklusive moms.

    De penge er dog hurtigt tjent hjem igen, efter min mening.

    Både i forhold til tidsbesparelser, og endnu vigtigere i forhold til at få konverteret leads til købende kunder.

    Du har for øvrigt muligheden for at afprøve Sales Navigator gratis i 30 dage. På den måde kan du finde ud af, hvordan værktøjet fungerer i praksis, inden du bestemmer dig for, om det er noget du vil betale for.

    Hvis du vil i gang ekstra hurtigt

    Vil du gerne ekstra hurtigt i gang med at bruge Sales Navigator til at finde nye leads med, kan jeg hjælpe dig med effektiv og praksisnær træning i brugen af værktøjet.

    Det kan ske på timebasis eller via vores åbne halv- eller heldagskursus.

    Har du spørgsmål til Sales Navigator og hvordan det fungerer i praksis, er du meget velkommen til at stille dit spørgsmål via kommentarfeltet.

    Kan jeg hjælpe dig?

    Hej, jeg hedder Leif. Kan jeg hjælpe dig med noget relateret til LinkedIn, social selling eller Sales Navigator?

    Jeg hedder Leif Carlsen og har skrevet guiden, du lige har læst.

    Hvis du har spørgsmål, ønsker dialog eller har brug for konkret hjælp til LinkedIn, social selling eller Sales Navigator, er du altid velkommen til at kontakte mig på mobiltelefon (+45) 41 900 800 eller e-mail lc@socialsellingcompany.dk.

    Jeg connecter gerne med dig på LinkedIn. Hvis du har mulighed for det, så skriv en lille hilsen, når du connecter, og nævn eventuelt at du har læst netop dette blogindlæg 😊

    De venligste hilsner

    Leif Carlsen blog signatur
    Det kan vi hjælpe jer med når det gælder LinkedIn, social selling og employee advocacy

    Comments (2)

    • Ulla Reply

      Hej Leif,
      Er Sales Navigator til en personlig eller virksomhedskonto?
      Hvilke overvejelser skal vi have gjort os, for at Sales Navigator kan hjælpe os?

      20. september 2024 at 13:34
      • Leif Carlsen Reply

        Hej Ulla.

        Sales Navigator hører til den personlige profil og det giver god mening at det er sådan, da måden som værktøjet fungerer på, handler om leadgenerering og leadmonitorering på individuel basis.

        Der kan jo hurtigt være hundredevis af leads, der skal monitoreres og interageres med, hvis disse leads poster opslag, der kan kommenteres på. Her giver vil det altid være en personlig profil, der kommenterer på opslag fra leads – ikke en virksomhedsside.

        I forhold til om Sales Navigator kan hjælpe jer, så er det en god tommelfinger regel, at det er et godt værktøj for sælgere, der har brug for at arbejde med mange leads på personniveau, der skal laves individuelle social selling indsatser, I har brug for at følge og monitorere leads og monitorere specifikke brancher og virksomheder.

        De venligste hilsner

        Leif

        20. september 2024 at 22:15

    Skriv et svar Annuller svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

    KUNDESERVICE

    Kontakt os
    Find vej til os
    Firmaoplysninger
    Persondatapolitik
    Krav til teknisk udstyr
    Salgs- og leveringsbetingelser

    YDELSER

    Kurser
    Foredrag
    Workshops
    Online læring
    Sparring og rådgivning
    Få et tilbud fra os

    OM OS

    Sådan hjælper vi dig
    Historien bag os
    Om Eva Sachse
    Om Leif Carlsen
    Trackingfri zone
    Presse

    Referencer

    Eksempler på kunder vi har hjulpet
    Hvad siger kunderne om os
    Kundecases

    Facebook Youtube Linkedin
    © 2014-2025 Social Selling Company. Websitet overholder GDPR og cookieloven, er fri for trackingkode og tredjepartscookies, og kræver således ikke cookiesamtykke.