Social Selling CompanySocial Selling Company
  • (+45) 61 46 93 40
  • Search
    • Vi hjælper med
      • Sparring og rådgivning
      • Salg via LinkedIn (social selling)
      • Øget synlighed på LinkedIn
      • LinkedIn virksomhedssider
      • LinkedIn profiloptimering
      • Online LinkedIn træning
    • Kunder
      • Kunder som vi har hjulpet
      • Hvad siger kunderne om os?
      • Kundecases
    • Viden
      • Artikler og blogindlæg
      • Nyhedsbrev
      • Webinarer
      • Podcast
      • Video
      • Social selling bogen
    • Om os
      • Sådan hjælper vi dig
      • Historien bag os
      • Om Eva Sachse
      • Om Leif Carlsen
    • Kontakt
    • Vi hjælper med
      • Sparring og rådgivning
      • Salg via LinkedIn (social selling)
      • Øget synlighed på LinkedIn
      • LinkedIn virksomhedssider
      • LinkedIn profiloptimering
      • Online LinkedIn træning
    • Kunder
      • Kunder som vi har hjulpet
      • Hvad siger kunderne om os?
      • Kundecases
    • Viden
      • Artikler og blogindlæg
      • Nyhedsbrev
      • Webinarer
      • Podcast
      • Video
      • Social selling bogen
    • Om os
      • Sådan hjælper vi dig
      • Historien bag os
      • Om Eva Sachse
      • Om Leif Carlsen
    • Kontakt
    Her finder du en guide til, hvordan du opretter din egen LinkedIn sandkasse

    Sådan opretter du din egen LinkedIn sandkasse

    Leif Carlsen2023-03-18T07:12:57+01:00
    By Leif Carlsen

    LINKEDIN SANDKASSE: Måske tænker du, når du læser overskriften på dette blogindlæg, hvad i alverden har en sandkasse med LinkedIn at gøre? Det er der heldigvis en god forklaring på 🙂

    Men lad mig lige starte med at fortælle dig lidt om udvikling af software.

    Når en softwareudvikler arbejder med koden til et stykke software, og har brug for at teste koden af, sker det i en såkaldt sandkasse (“sandbox” på engelsk).

    Sandkassen er et isoleret miljø, hvor utestet kode kan afprøves uden, at man risikerer at et system eller et software fejler, går ned eller i værste fald ødelægger eksempelvis kundedata.

    På den måde arbejder softwareudvikleren i et testmiljø, hvor han eller hun hele tiden kan afprøve ting, rette i fejl og optimere på koden.

    Når koden så er færdigprogrammeret, fejlsøgt og godkendt, kan softwareudvikleren flytte koden fra sandkassen til et “live” miljø.

    Det samme princip kan vi med fordel bruge på LinkedIn.

      Overblik

    • Derfor skal du have en LinkedIn sandkasse
    • Sådan opretter du sandkassen
    • Sådan poster du i sandkassen
    • Korrekturprocessen
    • Så er du klar til at gå live!
    • Afrunding

    Hør blogindlægget som podcast

    ► Apple Podcasts   ► Google Podcasts   ► Podimo   ► SoundCloud   ► Spotify   ► Stitcher   

    Derfor skal du have en LinkedIn sandkasse

    Her finder du argumenter for, hvorfor at du skal have en LinkedIn sandkasse

    Ved at du har din egen LinkedIn sandkasse, kan du skabe et lukket testmiljø, hvor du og eventuelle kolleger kan “lege” og eksperimentere, og poste indlæg uden at jeres netværk eller andre på LinkedIn kan se med.

    Dermed kan du vurdere, hvordan indlæggene tager sig ud indholdsmæssigt og visuelt i nyhedsstrømmen, og få feedback fra kollegerne eller andre du har inviteret til at være en del af sandkassen.

    På den måde kan I populært sagt spille hinandens indlæg bedre, inden I poster dem på jeres personlige profiler eller virksomhedssiden (også kendt som en virksomhedsprofil, “Company Page” eller “Page”).

    Husk at de fleste ser dine indlæg på en smartphone

    Rent teknisk handler det også om, at teksten i dine indlæg bliver formateret længdemæssigt forskelligt afhængig af, om det vises på desktop eller smartphone udgaven af LinkedIn.

    Det betyder i praksis, at hvis du bruger første linje af dit indlæg som en slags overskrift, skal du være opmærksom på, at teksten bliver “brudt” hurtigere når den vises på en smartphone (se nedenstående screenshot for at se eksempel på det).

    Her finder du en visualisering af forskellen på, hvordan tekst vises på henholdsvis desktop og smartphone udgaven af LinkedIn

    Afhængig af hvilke bogstaver teksten indeholder (et “m” fylder eksempelvis mere end et “l”), vil der kunne vises 60-70 tegn pr. linje, hvis det vises på desktop udgaven af LinkedIn.

    Når den samme tekst vises på en smartphone, vil der kun blive vist 40-50 tegn pr. linje, hvor at den resterende del af teksten flyttes ned på næste linje.

    Og da de fleste tilgår LinkedIn via smarthones, er det en god idé at optimere din “overskrift” og tekster til netop at blive vist på smartphones.

    Sådan opretter du en LinkedIn sandkasse

    Visuel guide, der viser dig, hvordan du opretter din egen LinkedIn sandkasse Visuel guide, der viser dig, hvordan du opretter din egen LinkedIn sandkasse Visuel guide, der viser dig, hvordan du opretter din egen LinkedIn sandkasse Visuel guide, der viser dig, hvordan du opretter din egen LinkedIn sandkasse Visuel guide, der viser dig, hvordan du opretter din egen LinkedIn sandkasse

    Reelt set er din sandkasse bare en lukket og uregistreret gruppe. På den måde kan kun du og dem, som du eventuelt har inviteret til at være med i sandkassen se, hvad der postes i gruppen.

    Du kan oprette en LinkedIn sandkasse ved at følge nedenstående instruktioner.

    1. Klik på “Arbejde” menuen i højre side af topmenubaren.
    2. Klik herefter på “Grupper”.
    3. Klik nu på “Opret gruppe”.
    4. Navngiv nu din LinkedIn sandkasse.
    5. Udfyld feltet “Beskrivelse” med en kort tekst.
    6. Find nu punktet “Gruppens synlighed” og vælg “Uregistreret” således, at din LinkedIn sandkasse ikke kan findes eller ses af andre.
    7. Afslut ved at klikke på “Opret”.

    Du kan vælge at tilføje logo eller dit profilfoto og et baggrundsbillede til gruppen, og udfylde en række øvrige felter, men de er ikke obligatoriske.

    Sådan poster du i din LinkedIn sandkasse

    Visuel guide, der viser hvordan du poster din LinkedIn sandkasse Visuel guide, der viser hvordan du poster din LinkedIn sandkasse

    Nu er din LinkedIn sandkasse klar til brug, og du kan begynde at poste indlæg ved at følgende nedenstående instruktioner.

    1. Klik på “Start et indlæg i denne gruppe”.
    2. Begynd nu at skrive din tekst på op til 3.000 tegn.
    3. Tilføj gerne grafik, billeder, video eller lignende.
    4. Publicér indlægget i sandkassen ved at klikke på “Opslå”.

    Tagging i sandkassen

    Vær opmærksom på, at du kan kun tagge personer i indlæg i sandkassen, hvis de er medlem af gruppen. Hvis du vil tagge andre personer og virksomheder som en del af teksten i et indlæg, skal du huske at gøre det, når du går live med indlægget og publicerer det offentligt.

    Artikler kan ikke postes i sandkassen

    Du kan ikke poste artikler i en gruppe på LinkedIn, og dermed heller ikke i din sandkasse. Artikler kan således kun postes direkte på din egen LinkedIn profil eller på en virksomhedsside.

    Korrekturprocessen: Hvad skal du kigge efter?

    Visualisering af korrekturprocessen i din LinkedIn sandkasse: Hvad skal du kigge efter?

    Når du har postet dit indlæg i sandkassen, vil jeg anbefale at du og dem, som du har inviteret til at være med i sandkassen, tjekker følgende elementer:

    • Overskrift: Er den skarp nok?
    • Vinkel og relevans: Fanger det din målgruppe og er det relavant?
    • Teksten i det hele taget: Er der et godt flow i den?
    • Tekstmæssige formatering og tilpas med ekstra linjeskift for at øge læsbarheden
    • Stavefejl og meningsmæssige fejl
    • Skal der være link med eller ej?
    • Er der en eller flere personer og/eller virksomheder, der skal tagges i teksten? (tag aldrig mere end 5 personer/virksomheder i et indlæg)
    • Hvilke hashtags skal bruges? (LinkedIn anbefaler, at du kun bruger 3 relevante hashtags. Undgå at bruge hashtags med nul følgere)
    • Tjek at visuelle elementer så som billeder, video, PDF’er m.m. vises korrekt

    Ultimativt handler korrekturprocessen om at rette eventuelle fejl, øge relevans, gøre indlægget mere skarpt og modtagerorienteret samt at sikre at det teknisk set er bygget godt op, før at indlægget publiceres offentligt på LinkedIn.

    Så er du klar til at gå live!

    Efter endt korrekturproces er du nu klar til at poste "live" på din LinkedIn profil eller jeres virksomhedsprofil

    Efter at du og eventuelle kolleger har været igennem korrekturprocessen, er du nu klar til at gå “live” med indlægget.

    I praksis gør du det ved at kopiere den færdigredigerede tekst fra opslaget i sandkassen, og bruge teksten i et nyt opslag på din personlige profil eller jeres virksomhedsside.

    Husk at tilføje de visuelle elementer som du ønsker skal med i opslaget, eksempelvis billeder, video og lignende.

    Hvis du ønsker at tagge personer og/eller virksomheder som en del af opslaget, så er det også i publiceringsøjeblikket at du skal få det gjort. Vi anbefaler, at du ikke tagger mere end 5 personer og/eller virksomheder for at undgå såkaldt spamtagging.

    Afrunding

    Jeg vil runde blogindlægget af med at ønske dig god fornøjelse med din LinkedIn sandkasse.

    Jeg er sikker på, at du vil blive glad for at have et lukket område, hvor du kan “lege” og se, hvordan opslag kommer til at tage sig ud samtidigt med, at du kan få feedback fra kolleger eller andre du har lukket ind i sandkassen.

    Ved at du starter med at lege i din LinkedIn sandkasse inden du går live med dine opslag, kommer du til at øge både relevans og den tekniske kvalitet af dine LinkedIn opslag.

    Husk for øvrigt at rydde op i sandkassen, når du er færdig med at lege i den 😉

    De venligste hilsner

    Leif Carlsen blog signatur
    Book sparring med LinkedIn ekspert Leif Carlsen fra Social Selling CompanyKlik her for mere information

    Comments (4)

    • Charlotte Ladegaard Reply

      Hej Leif, tak for den fine gennemgang af LinkedIn sandkassen, det er lige det jeg har brug for for at få startet op med at være lidt aktiv på LinkedIn.
      Med en sandkasse, kan det jo ikke gå helt galt med indhold.

      9. maj 2022 at 8:32
      • Leif Carlsen Reply

        Hej Charlotte.

        Velbekomme og dejligt at høre at du synes om idéen med en LinkedIn sandkasse

        9. maj 2022 at 8:42
    • Johannes Reply

      Hej, super fin approach, tak for det. Jeg gjorde præcis som din vejledning. Eneste forundring er, at jeg fik en notifikation fra LI at jeg havde uploaded et dokument, og jeg kan se 45 visninger. Var det ikke en lukket gruppe? Gruppens synlighed=uregistreret.
      Any suggestions?

      30. september 2023 at 20:20
      • Leif Carlsen Reply

        Hej Johannes.

        Hvis du har fået visninger på et opslag i en gruppe, er det fordi at den ikke har været sat til at være lukket.

        I vores egen sandkasse kommer der aldrig visninger, da ingen kan komme ind og se opslagene.

        20. oktober 2023 at 17:53

    Skriv et svar Annuller svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

    KUNDESERVICE

    Kontakt os
    Find vej til os
    Firmaoplysninger
    Persondatapolitik
    Krav til teknisk udstyr
    Salgs- og leveringsbetingelser

    YDELSER

    Kurser
    Foredrag
    Workshops
    Online læring
    Sparring og rådgivning
    Få et tilbud fra os

    OM OS

    Sådan hjælper vi dig
    Historien bag os
    Om Eva Sachse
    Om Leif Carlsen
    Trackingfri zone
    Presse

    Referencer

    Eksempler på kunder vi har hjulpet
    Hvad siger kunderne om os
    Kundecases

    Facebook Youtube Linkedin
    © 2014-2025 Social Selling Company. Websitet overholder GDPR og cookieloven, er fri for trackingkode og tredjepartscookies, og kræver således ikke cookiesamtykke.