Begynd at blogge så du kan tiltrække nye kunder - Social Selling Company
Blogindlæg om at du skal begynde at blogge så du kan tiltrække nye kunder

Begynd at blogge så du kan tiltrække nye kunder

Begynd at blogge så du kan tiltrække nye kunder er mit bud på, hvordan du kan bruge bare en af de utrolig mange muligheder når det gælder online marketing – også selv om du ikke må bruge penge på digital markedsføring.

Når det gælder markedsføringsindsatser på de sociale medier, hvor du ikke direkte bruger penge på det, kan det jo være alt fra målrettede og engagerende indlæg over til billeder fra seminarer eller en video af dig, der tegner og fortæller ved en tavle for at udstille din ekspertise. Eller det kunne være brugen af beskeder i LinkedIn til at komme i dialog med potentielle nye kunder.

Ikke desto mindre vælger jeg noget, når jeg skal komme med mit bedste online marketing råd, som nogle måske vil opfatte som kedeligt og tidskrævende. Det handler om at du skal komme i gang med at blogge om de problemer og udfordringer, som dine kunder kæmper med i hverdagen. Du skal skrive om det på en måde, hvor du viser at du har en klar holdning til, hvordan kunderne kan få løst disse problemer. Og så skal du gøre det uden at du begynder at fortælle dem, at hvis de bare vælger dit produkt, så kommer de i himlen :-)

Lad mig fortælle, hvorfor at jeg synes at du skal begynde at blogge.

Først og fremmest tager jeg udgangspunkt i, at den moderne beslutningstager er en digital superbruger. Han eller hun bruger digitale platforme, avancerede søgemaskiner og sociale medier til først og fremmest at blive klædt på til at vælge det rigtige produkt og den rigtige leverandør.

Takket være Google er det blevet en forholdsvis nem øvelse – i hvert fald sammenlignet med tiden før internettet og Google. Her skulle vi som regel besvære os med at besøge indtil flere fysiske butikker for at vi kunne sammenligne produkter. Vi kunne så for øvrigt kun sammenligne de produkter, som butikken rent faktisk havde på lager. Samtidigt kunne vi slet ikke i samme omfang som i dag høre andres erfaringer og meninger om et givent produkt eller service.

Visualisering af, at købsprocessen er under stor forandring

Den amerikanske analysevirksomhed Forrester Research har lavet studier, der viser at den moderne beslutningstager i gennemsnit tager 60 procent af købsprocessen selv, blandt andet gennem brugen af Google og de sociale medier som eksempelvis LinkedIn, Facebook og Twitter. Og jo mere den vare, som du sælger, er en ”commodity”, altså noget der egner sig til at smide i en indkøbskurv i webshoppen, desto mere tager kunden selv af købsprocessen.

Eksempelvis oplever rejse- og hotelbranchen at en meget stor del af kunderne tager hele købsprocessen selv før de overhovedet møder virksomheden fysisk første gang. Kunderne kan selv finde frem til hotellet på nettet og booke det uden overhovedet at behøve at tale med virksomheden i klassisk forstand.

Det gælder derfor om at du kan blive fundet på Google. Hvis jeg som kunde ikke kan finde dig på Google og de sociale medier, så er du usynlig for mig. Det handler derfor om, at du skal have en klar og synlig tilstedeværelse på Google for at fremtidens kunder kan finde frem til dig – også selv om du ikke må bruge penge på AdWords.

Det er lige præcis grunden til, at jeg vil have dig til at tænke i at blogge. For det koster trods alt kun din tid. Nuvel, det kan tage noget tid at lave det super gode blogindlæg, men nu forudsætter jeg at du har den fornødne tid. Til gengæld kan rigtig gode blogindlæg have en enorm indvirkning på din forretning i forhold til at lade kunderne finde frem til dig via organiske Google søgninger.

Mit bedste online marketing råd er derfor, at du allerede i dag skal begynde at blogge. Du bør skrive indlæg på minimum 300 ord svarende til cirka en A4-sides tekst. Hvis du skriver et blogindlæg på mindre end 300 ord, fanger det ganske enkelt ikke Googles interesse. Faktisk skal du helst skrive meget længere blogindlæg. Gerne 1.000, 1.500 eller 2.500 ord. Det handler om at du skal skrive ”nok” til at du rent faktisk får lavet et reelt ekspertindlæg.

Sørg for at belyse konkrete problemstillinger, som du ved at dine kunder har. Kom samtidigt med dit bud på, hvordan det kan løses. Du skal helst ikke tale om dine produkter eller være sælgende i dine blogindlæg. Det drejer sig i stedet for om at inspirere, hjælpe og udstille din ekspertise og intet andet. Når den potentielle kunde bliver mere specifik, kan han eller hun finde dine konkrete produkter på dit website eller i din webshop.

Hvis du ikke har et blogafsnit på dit website (endnu), så kan du alligevel komme i gang med at blog. Du kan nemlig helt gratis skrive blogindlæg eller såkaldte artikler på LinkedIn. Derigennem kan du potentielt set nå ud til hundredevis af læsere.

På LinkedIn bør du dog begrænse længden af dine blogindlæg til at være på mellem 300 ord og op til 6-7-800 ord. Dit LinkedIn netværk har en begrænset ”båndbredde”, og det betyder at læsetiden helst ikke skal være mere end 3-5 minutter. Derfor begrænsningen på 300 ord og optil 6-7-800 ord.

Visuel guide til hvordan du skriver et blogindlæg

Hvis du har brug for inspiration til, hvordan du kan komme i gang med at skrive artikler, er du meget velkommen til at kigge forbi guiden “Sådan skriver du en LinkedIn artikel“.

Jeg forudsætter selvfølgelig, at det giver mening for dig at skrive blogindlæg i forhold til dine kunders købsproces, og at det er en af måderne som de indsamler information på. Hvis det ikke passer ind i din forretningsmodel, så tænker jeg at der er masser af andre gode online marketing tips, der ikke behøver at koste penge.

Comment (1)

  • christoffermartini Reply

    Tak for at dele det informative indlæg. Det er virkelig meget nyttigt. Fortsæt med at dele det informative indhold som denne.

    8. november 2017 at 15:07

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *