Blogindlæg om at du skal begynde at blogge så du kan tiltrække nye kunder

Begynd at blogge så du kan tiltrække nye kunder

Hvis du gerne vil i gang med at lave online marketing og digitale salgsindsatser, men du ikke kan eller vil bruge penge på det, er der heldigvis masser af gratis muligheder, som du kan tage i anvendelse.

Med gratis mener jeg, at du ikke direkte skal bruge penge, men at du kan “nøjes” med at investere din egen tid på at arbejde med online marketing og salg.

Det kan eksempelvis være, at du skriver engagerende indlæg med inspiration og viden på LinkedIn. Eller at du laver en story med vidensdeling fra et webinar. Det kan også være video af dig, der tegner og fortæller ved en tavle for at dele ud af din ekspertise. Eller at du bruger beskedfunktionen til at komme i dialog med potentielle nye kunder.

Ikke desto mindre ville jeg selv vælge noget helt andet, hvis jeg kun måtte vælge én disciplin indenfor online marketing, der ikke direkte må koste penge.

Nogle vil måske ligefrem opfatte det som kedeligt og tidskrævende, men det, som jeg vil anbefale er, at du kommer i gang med at blogge om de problemer og udfordringer, som dine kunder kæmper med i hverdagen.

Du skal skrive om det på en måde, hvor du viser, at du har en klar holdning til, hvordan kunderne kan få løst disse problemer. Og så skal du gøre det uden, at du begynder at fortælle dem, at hvis de bare vælger dit produkt, så kommer de i himlen :-)

Lad mig fortælle, hvorfor at jeg synes at du skal begynde at blogge.

Først og fremmest tager jeg udgangspunkt i, at den moderne beslutningstager er en digital superbruger. Han eller hun bruger digitale platforme, avancerede søgemaskiner og sociale medier til først og fremmest at blive klædt på til at vælge det rigtige produkt og den rigtige leverandør.

Takket være Google er det blevet en forholdsvis nem øvelse – i hvert fald sammenlignet med tiden før internettet og Google. Her skulle vi som regel besvære os med at besøge indtil flere fysiske butikker for at vi kunne sammenligne produkter. Vi kunne så for øvrigt kun sammenligne de produkter, som butikken rent faktisk havde på lager. Samtidigt kunne vi slet ikke i samme omfang som i dag høre andres erfaringer og meninger om et givent produkt eller service.

Visualisering af den digitale købsrejse

Den amerikanske analysevirksomhed Forrester Research har lavet studier, der viser at den moderne beslutningstager i gennemsnit tager 60 procent af købsprocessen selv, blandt andet gennem brugen af Google og de sociale medier som eksempelvis LinkedIn, Facebook og Twitter. Og jo mere den vare, som du sælger, er en ”commodity”, altså noget der egner sig til at smide i en indkøbskurv i webshoppen, desto mere tager kunden selv af købsprocessen.

Eksempelvis oplever rejse- og hotelbranchen at en meget stor del af kunderne tager hele købsprocessen selv før de overhovedet møder virksomheden fysisk første gang. Kunderne kan selv finde frem til hotellet på nettet og booke det uden overhovedet at behøve at tale med virksomheden i klassisk forstand.

Det gælder derfor om at du kan blive fundet på Google. Hvis jeg som kunde ikke kan finde dig på Google og de sociale medier, så er du usynlig for mig. Det handler derfor om, at du skal have en klar og synlig tilstedeværelse på Google for at fremtidens kunder kan finde frem til dig – også selv om du ikke må bruge penge på AdWords.

Det er lige præcis grunden til, at jeg vil have dig til at tænke i at blogge. For det koster trods alt kun din tid. Nuvel, det kan tage noget tid at lave det super gode blogindlæg, men nu forudsætter jeg at du har den fornødne tid.

Til gengæld kan rigtig gode blogindlæg have en enorm indvirkning på din forretning i forhold til at lade kunderne finde frem til dig via organiske Google søgninger.

Mit bedste online marketing råd er derfor, at du allerede i dag skal begynde at blogge.

Du bør skrive indlæg på minimum 300 ord svarende til cirka en A4-sides tekst. Hvis du skriver et blogindlæg på mindre end 300 ord, er der risiko for at det ikke fanger Googles interesse.

Så helt generelt skal du faktisk helst skrive længere blogindlæg, og gerne 1.000, 1.500 eller 2.500 ord. Det handler om at du skal skrive ”nok” til at du rent faktisk får lavet et reelt ekspertindlæg.

Sørg for at belyse konkrete problemstillinger, som du ved at dine kunder har. Kom samtidigt med dit bud på, hvordan det kan løses. Du skal helst ikke tale om dine produkter eller være sælgende i dine blogindlæg.

Det drejer sig i stedet for om at inspirere, hjælpe og udstille din ekspertise og intet andet. Når den potentielle kunde bliver mere specifik, kan han eller hun finde dine konkrete produkter på dit website eller i din webshop.

Hvis du ikke har et blogafsnit på dit website (endnu), så kan du alligevel komme i gang med at blog. Du kan nemlig helt gratis skrive blogindlæg eller såkaldte artikler på LinkedIn. Derigennem kan du potentielt set nå ud til hundredevis af læsere.

På LinkedIn bør du dog begrænse længden af dine blogindlæg til at være på mellem 300 ord og op til 6-7-800 ord. Dit LinkedIn netværk har en begrænset ”båndbredde”, og det betyder at læsetiden helst ikke skal være mere end 3-5 minutter. Derfor begrænsningen på 300 ord og op til 6-7-800 ord.

Eksempel på hvordan en LinkedIn artikel ser ud

Hvis du har brug for inspiration til, hvordan du kan komme i gang med at skrive artikler, er du meget velkommen til at kigge forbi guiden “Sådan skriver du en LinkedIn artikel“.

Jeg forudsætter selvfølgelig, at det giver mening for dig at skrive blogindlæg i forhold til dine kunders købsproces, og at det er en af måderne som de indsamler information på. Hvis det ikke passer ind i din forretningsmodel, så tænker jeg at der er masser af andre gode online marketing tips, der ikke behøver at koste penge.

Konklusion i.f.m. dette blogindlæg

Hvis det står til mig, skal du se at komme i gang med at blogge hurtigst muligt.

Det kan nemlig godt tage noget tid at få opbygget ”synlighed” hos Google, og det er ikke nok at skrive bare ét blogindlæg uanset, hvor godt det blogindlæg måtte være.

Du er sandsynligvis nødt til at skrive mange blogindlæg for at opnå synlighed. Der skal ganske enkelt være noget ”content-tonnage” før at du for alvor begynder at fylde i Googles søgeresultater (i den sammenhæng kan du overveje, om du måske skal få hjælp fra en professionel tekstforfatter i den indledende fase).

Mit råd er, at du skriver et blogindlæg om måneden eller et hver anden måned. Har du tid og energi til mere, så skriv endelig flere. I starten kommer du sikkert til at føle, at det er spild af tid, men det handler om at blogging og content marketing tager tid før at det virker.

Du skal derfor udvise tålmodighed, og give det noget tid. Du skal fokusere på målsætningen om at skrive eksempelvis et blogindlæg om måneden.

Find i første omgang glæde og tilfredshed ved at du får lavet nogle gode blogindlæg. Hvis du holder fast og bliver ved med at skrive interessante og relevante blogindlæg, så kommer resultaterne lige pludselig. Det er i hvert fald min egen erfaring efter at have blogget regelmæssigt igennem de snart syv år års tid.

Pøj pøj med at begynde at skrive blogindlæg :-)

De venligste hilsner

Leif Carlsen fra Social Selling Company
close

Abonnér på vores LinkedIn nyhedsbrev.

Vi lover, at vi ikke kommer til at spamme dig. Vi sender nemlig kun nyhedsbrev en gang om måneden :-)

Du kan til enhver tid afmelde nyhedsbrevet.

Comments (2)

  • christoffermartini Reply

    Tak for at dele det informative indlæg. Det er virkelig meget nyttigt. Fortsæt med at dele det informative indhold som denne.

    8. november 2017 at 15:07
    • Leif Carlsen Reply

      Velbekomme, Christoffer og tak for de venlige ord

      23. oktober 2021 at 0:10

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.