10 ting du kan gøre for at få din LinkedIn profil til at tiltrække kunder
Ville det ikke være fantastisk, hvis du kunne tiltrække kunder ved hjælp af din LinkedIn profil? Det er faktisk muligt, hvis du dels har en ajourført og appellerende profil, og du dels på regelmæssig basis dyrker den såkaldte social selling metodik gennem målrettede indsatser på din profil.
Der er rigtig mange som opretter en LinkedIn profil for at kunne holde kontakten til sit professionelle netværk, søge nyt job og bruge LinkedIn som en slags digitalt CV.
Men ved at bruge LinkedIn proaktivt og gøre dig lækker overfor dine kunder gennem personlig branding, så kan du rent faktisk også bruge det til at tiltrække kunder med.
Ved at du optimerer din LinkedIn profil til at hjælpe dine kunder, kan du også meget bedre ramme køberne – både når de ikke har et erkendt behov, og når de går ind i en konkret søgeproces efter et bestemt produkt eller service.
Jeg vil dele 10 ting med dig, til hvordan du kan få mere ud af din LinkedIn profil. Ved at lade den være så indbydende og spændende som muligt, kan du få den til at tiltrække dine kunder og på den måde lader du LinkedIn arbejde for dig, samtidig med at du kan lave andre ting.
Overblik
- Lav en menneskelig forbindelse med dit profilfoto
- Skriv en fængende overskrift
- Få “Om” afsnittet til at arbejde for dig
- Tjek dine kontaktinformationer
- Personificer din profiladresse
- Forstærk din profil via “Fremhævet” funktionen
- Connect med relevante personer
- Udstil din ekspertise
- Del erfaringer med kundeværdi
- Anmod om anbefalinger
- Konklusion
De 10 ting du bør gøre er følgende:
Vi er tiltrukket af ansigter, så sørg for at din LinkedIn profil indeholder et reelt profilfoto hvor dit ansigt er i fokus og du smiler til kameraet.
Det handler blandt andet om, at du øger chancen for at potentielle kunder tager imod dine invitationer til at connecte, hvis dit profilbillede ser professionel og imødekommende ud og at det vel at mærke kan ses. Med det mener jeg at du også lige skal tjekke dine indstillinger for at se, om dit profilfoto vises overfor alle på LinkedIn og ikke kun dem, som du er connectet med.
Sørg også for at vælge et farvebillede i høj opløsning. Grunden til at du skal bruge et farvebillede skyldes at LinkedIn generelt set er lidt blå og kedeligt. Derfor skiller et godt farvefoto sig bedre ud end et sort/hvid billede. Dernæst handler det om at moderne smartphones og laptops er udstyret med højtopløselige skærme, og derfor vil dit profilfoto fremstår mere skarpt og professionelt ved at det er i høj opløsning.
Jeg vil anbefale at du skriver en professionel overskrift, som præcist fortæller hvad det er som du beskæftiger dig med, hvem du hjælper, hvordan og hvilken værdi du tilfører. Det er meget mere værdifuldt end en jobtitel.
En godt udformet overskrift indikerer til den besøgende, at du har taget dig tid til at gøre resten af din profil mere udførlig og interessant, så de forhåbentlig får lyst til at læse mere fra dig.
Tænk over, hvilke oplysninger der kan være interessante for en besøgende at vide om dig i “om” afsnittet, og som kan være med til at få nogen til at læse mere. En kort og interessant dataoplysning eller et område med professionel stolthed kan måske lokke nogen til at dykke dybere ned i din LinkedIn profil.
Fokuser på at besvare spørgsmålet: hvad er der i det for min ideelle kunde? Hvad skal de vide om dig, og det du kan hjælpe dem med?
Husk at indsætte relevante hashtags i slutningen af dit “Om” afsnit så din profil også kan blive fundet gennem hashtagsøgninger.
Kontrollér at alle felter indeholder dine aktuelle oplysninger. Det handler ganske enkelt om at gøre det nemt for kunderne og dit netværk at komme i kontakt med dig.
Vær opmærksom på stavning og at du har skrevet dit telefonnummer og din e-mail adresse korrekt, for stavefejl eller forkerte tal gør, at man ikke kan komme i kontakt med dig.
Husk også at tilføje din professionelle besøgsadresse, altså hvor i landet at du er at finde, hvis man skal mødes med dig.
Indsæt også gerne op til 3 webadresser til eksempelvis jeres virksomhedswebsite og eventuelle undersider såsom jobsektion eller blogafsnit.
En personlig LinkedIn webadresse er det samme som en unik webadresse til din LinkedIn profil. Prøv at få dit navn i din webadresse, for eksempel er min ”www.linkedin.com/in/evasachse/”.
Hvis det ikke er tilgængeligt, må du finde på en tæt variation, som muligvis bruger dit mellemste initial eller at du indsætter et tal.
Du ændrer din personlige LinkedIn webside i din offentlige profil. Du finder et link til den på din profil oppe i højre side.
Du kan tilføje den såkaldte “Fremhævet” sektion til din LinkedIn profil. Her kan du fremhæve indlæg og artikler, som har fået god interaktion eller som omhandler vigtige emner og områder for dig og dit netværk.
Du kan også bruge “Fremhævet” sektionen til medier, eksempelvis links til websider og YouTube videoer. Du kan også uploade billeder, PDF-, PowerPoint eller Word-filer, der kan understøtte din viden og ekspertise.
Du har for øvrigt også mulighed for at tilføje denne form for medier til sektionerne med “Erfaring” og “Uddannelse”.
Dit netværk afspejler kvaliteten af dine professionelle relationer. Vær bevidst om hvem du gerne vil connecte med. Du skal ikke connecte med alle men sørg for at invitere dine kunder og potentielle kunder ind i dit netværk, så du kan påvirke dem direkte med din aktivitet på LinkedIn.
Du bør sætte nogle kriterier for hvem du vil connecte med og gå mere strategisk til opgaven med at udvide dit netværk på LinkedIn.
For hvis du har et alt for stort netværk, som ikke interagerer med dig og dit indhold, kan det gøre at dit indhold bliver sendt til færre end hvis du har et mindre netværk, men de til gengæld er mere engagerende med det du poster.
Så det er helt klart klasse fremfor masse!
De invitationer, du sender, skal ALTID være med en personlig invitationstekst, som viser din interesse for den person du vil connecte med og den intention du har med at connecte. Tilpas hver invitation ved at give modtageren en overbevisende grund til at acceptere. Brug gerne humor hvis det giver mening 😊
Hvis du har problemer med at komme op med en overbevisende årsag, kan det være bedst at vente, indtil du har en.
Afsnittet med artikler og aktiviteter i din profil er med til at udstille din aktivitet på LinkedIn. Det er sandsynligvis også et af de første steder, som købere vil se for at bekræfte din ekspertise.
Ved at udgive indlæg, skrive artikler samt at interagere med andres indhold, vil du helt automatisk komme til at fylde dette afsnit op, som en slags bevis for dit digitale aktivitetsniveau på LinkedIn.
Jeg vil anbefale at du laver et indlæg mindst en gang om ugen og gerne en artikel hver måned for at udstille din ekspertise.
Tænk gerne i at svare på spørgsmål, der kan løse konkrete problemstillinger og udfordringer for dine kunder samt at skrive om emner, der handler om at dele viden og inspiration på en måde, der giver værdi.
Det er også en rigtig god idé at du interagerer med andres indlæg og artikler, som du ser i din LinkedIn nyhedsstrøm. Her kan du komme med dit input til forskellige emner gennem kommentarfunktionen og måske hjælpe med svar på en problemstilling. Derigennem kan du også få udstillet din ekspertise overfor netværket på LinkedIn.
Erfaringsafsnittet på en LinkedIn profil kan ligne et CV, men det er ikke den eneste måde at bruge den på. Skift det til et branding aktiv ved også at fremhæve de resultater, du har hjulpet kunderne med at opnå.
Anbefalinger fra dine kunder og samarbejdspartnere er guld værd i forhold til at blive valgt til af en ny kunde. En anbefaling skal komme fra en person, som direkte kan tale om dine egenskaber og styrker, og derigennem “blåstemple” dig som samarbejdspartner overfor potentielle nye kunder.
Her er 4 enkle spørgsmål til hvad en anbefaling på LinkedIn bør indeholde:
- Hvad gik opgaven ud på?
- Hvordan løste jeg den?
- Hvilken værdi fik du ud af det?
- Kan du anbefale mig til andre i samme situation/med samme udfordring?
Jeg håber du har fået inspiration til at opdatere og tilrette din profil og dine daglige aktiviteter på LinkedIn, således at du kan få din LinkedIn profil til at tiltrække kunderne.
Hvis du følger mine anbefalinger vil du helt sikkert opleve at de regelmæssige indsatser på din profil er en meget effektiv måde at arbejde med personlig branding på. Det vil forstærke din professionelle omdømme på LinkedIn og være med at opbygge din digitale egenkapital.
Jo mere du kan gøre for at skabe en daglige rutine omkring det, desto hurtigere vil du også kunne høste gevinsterne ved dine social selling indsatser. Så det gælder bare om at komme i gang og gøre det til en fastforankret del af din hverdag.
Skriv gerne en kommentar nedenfor hvis du har spørgsmål til mit blogindlæg eller du selv har lyst til at dele dine erfaringer med at få kunderne til at komme til dig på LinkedIn 😊
De venligste hilsner
Skriv et svar