Blogindlæg med 5 råd til at skrive LinkedIn artikler der engagerer din målgruppe

5 råd til at skrive LinkedIn artikler der engagerer din målgruppe

LINKEDIN ARTIKLER: Når du ønsker at din ekspertise samt profil bliver bemærket af potentielle kunder, samarbejdspartnere eller arbejdsgivere, så er og bliver indhold vejen frem. Men hvilken form for indhold skal du vælge? Der er rigeligt med muligheder, og i dette tilfælde kan artikler være et godt bud til at opnå succes med førnævnte.

En god og velskrevet LinkedIn artikel giver dig nemlig rigeligt med mulighed for og plads til at udstille din ekspertise inden for et givent emne. Artiklerne bliver samtidigt koblet sammen med din personlige profil, og ligger der som en slags dokumentation for, at du er aktiv og vidende på dit område.

Dermed kan du, ved at skrive artikler, systematisk opbygge dit professionelle digitale omdømme og ikke mindst digitale egenkapital, som kan være vejen til din næste kunde eller arbejdsgiver.

Det at komme i gang med at skrive en artikel kan dog være en udfordrende og uoverskuelig opgave, da mange simpelthen ikke ved hvad de skal skrive om, eller hvordan en LinkedIn artikel skal bygges op.

Derfor kommer jeg her med fem gode råd til dig, som ikke helt ved, hvordan du skal komme i gang med din artikelskrivning. De enkelte råd tager udgangspunkt i LinkedIn artikler, men kan også anvendes i andre sammenhænge, eksempelvis blogindlæg på jeres firmawebsite.

Guide til hvordan du skriver LinkedIn artikler

Måden, hvorpå vi mennesker bedst muligt kan opbygge en kommunikativ relation, er ved at finde en fælles forudsætning for dialog. Fælles forudsætninger eller fælles forståelser skaber relationer.

Vi bruger selv følgende ordsprog når vi træner eksempelvis sælgere eller andre med kundevendte roller i at skrive indlæg og artikler: “Kunderne interesserer sig langt mere for deres egne problemer end for dine produkter”.

Det er vigtigt at have fokus på, hvis du vil vække din målgruppes interesse. Formår du at gøre dette, vil der være større chance for, at du flytter artiklen fra monolog til dialog. En anden måde at gøre dette på, vil jeg komme ind på lidt senere i dette blogindlæg.

Blogindlæg med 5 råd til at skrive LinkedIn artikler der engagerer din målgruppe

Det er også en god idé at stille et spørgsmål som afslutning på din artikel. Formålet er at lægge op til kommentarer og feedback, som kan bidrage til en efterfølgende dialog.

Herved kan der komme flere vinkler og synspunkter således, at kommunikationen bliver tovejs, og dermed mere lærerig og brugbar for dig selv og for læseren. Samtidig kan dette også bidrage til opbyggelse af den tidligere nævnte kommunikative relation.

Dermed kan et spørgsmål have den samme forstærkende effekt som dét at italesætte en fælles interesse eller et fælles problem. Kommentarer vil derudover hjælpe din artikel med at komme bredere ud, da engagement fra læserne bidrager til spredning via de sociale medier.

Derfor er dét at stille et spørgsmål ikke kun gavnligt for opbygningen af relationer, men ligeså for din organiske rækkevidde på LinkedIn som følge af øget engagement.

Blogindlæg med 5 råd til at skrive LinkedIn artikler der engagerer din målgruppe

Sidste råd handler om at du skal lade være med at lave salg via dine LinkedIn artikler. Med det mener jeg at det ikke dur at du lige omtaler jeres produkter som en løsning på et givent problem eller omtaler at du altid er frisk på et uforpligtende møde hvor du kan fortælle om at kunden i overført betydning kommer i himlen, hvis de bruger jeres produkter.

Studier viser nemlig (Kaplan & Haenlein, 2010), at vi mennesker er på de sociale medier for at være sociale med andre mennesker. Som nævnt ovenfor, så skal dit content på sociale medier, og særligt dine LinkedIn artikler være informerende, inspirerende og italesætte en fælles interesse mellem dig og din ønskede målgruppe.

Derfor er det bandlyst at medtage priser eller kampagnebudskaber, da det virker helt modsat. Folk kan generelt ikke lide at blive solgt til på de sociale medier, og altså heller ikke i dine LinkedIn artikler. Du kan ikke bare tage din gamle salgstale og konvertere den til en artikel – det får du intet ud af, udover dårlig omtale.

Samtidigt er det jo lidt ærgerligt at bruge kræfter på at opbygge troværdighed ved at dele ud af viden og ekspertise for så lige at ødelægge det hele med en sælgende “Call To Action” til sidst i artiklen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *