Blogindlæg med en beskrivelse af de mange forskellige indholdsformater, der findes på LinkedIn

Den ultimative guide til LinkedIns 14 forskellige indholdsformater

LINKEDIN INDHOLDSFORMATER: De fleste bliver overrasket, når de hører, hvor mange forskellige indholdsformater, der faktisk findes på LinkedIn. Det gælder også når min kollega Eva og jeg underviser eksempelvis sælgere i, hvordan kan de skrive og publicere indhold på LinkedIn, som en del af deres social selling indsatser.

Mange tror nemlig, at der kun findes et indholdsformatLinkedIn i form af et tekstopslag, som ofte suppleres med et billede eller mere sjældent med en video. Ret skal dog være ret. Det er også lige netop den slags opslag, der dominerer nyhedsfeed’et.

Men jeg synes at det er ærgerligt, at der ikke er flere, der kender til de forskellige indholdsformater, der findes på LinkedIn.

For det gør, at du misser muligheden for at vælge et indholdsformat, der kan være med til at forstærke budskabet i det opslag som du ønsker at publicere. Det kan også medvirke til, at du får mere variation i dine indlæg.

Jeg har derfor sat mig til tasterne, og lavet denne guide med henblik på at give dig indsigt og inspiration i forhold til, hvad der karakteriserer det enkelte indholdsformat.

Jeg har også givet hvert enkelt format nogle plusser og minusser således, at du er bevidst om fordele og ulemper ved indholdsformatet. Det kan forhåbentligt hjælpe dig til at vælge det format, der passer bedst til dit budskab.

Hvis du vil høre blogindlægget som podcast

Hvis du vil se video om indholdsformaterne

Plusser og minusser

Nemt at gå til som format

Kræver ikke produktion af foto/grafik/video

Har ikke noget visuelt blikfang

Kan drukne lidt i mængden når der scrolles løs

Detaljer

  • Antal linjer som vises før “… se mere” knappen: 5 linjer
  • Maksimale antal tegn i indlægget: 3.000 tegn
  • Mulighed for hashtags: Ja (vi anbefaler 3-5 hashtags)
  • Mulighed for tagging: Ja (vi anbefaler at du tagger maksimalt 5 personer)

Eksempler (klik på screendump for fuld udgave)

Eksempel på tekstopslag på LinkedIn
Eksempel på opslag med udelukkende tekst på LinkedIn

Plusser og minusser

Nemt at gå til som format

Kan skille sig ud fra mængden som følge af det visuelle blikfang

Kræver produktion af foto eller grafik

Detaljer

  • Billedefilformater: JPG eller PNG
  • Maksimal filstørrelse pr. billede: 5 MB
  • Antal linjer som vises før “… se mere” knappen: 3 linjer
  • Maksimale antal tegn i indlægget: 3.000 tegn
  • Mulighed for hashtags: Ja (vi anbefaler 3-5 hashtags)
  • Mulighed for tagging: Ja (vi anbefaler at du tagger maksimalt 5 personer)

Eksempler (klik på screendump for fuld udgave)

Får du trænet din LinkedIn algoritme?
Eksempel på tekst plus billede opslag på LinkedIn
Eksempel på tekst plus billede opslag på LinkedIn virksomhedsside
Eksempel på tekst og billede opslag på LinkedIn
Eksempel på tekst plus billede opslag på LinkedIn
Eksempel på tekst plus billede opslag på LinkedIn
Eksempel på erfaringsdeling på LinkedIn
Eksempel på tekst plus billede opslag på LinkedInEksempel på tekst plus billede opslag på LinkedIn

Plusser og minusser

Skiller sig ud fra mængden som følge af det visuelle blikfang

Formatet giver mulighed for visuel storytelling

Kan give øget engagement da det pirrer ved folks nysgerrighed

Kræver beskæring af fotos og/eller produktion af grafik

Detaljer

  • Maksimal antal billeder i et indlæg: 9
  • Billedefilformater: JPG, PNG eller GIF
  • Maksimal filstørrelse pr. billede: 5 MB
  • Antal linjer som vises før “… se mere” knappen: 3 linjer
  • Maksimale antal tegn i indlægget: 3.000 tegn
  • Mulighed for hashtags: Ja (vi anbefaler 3-5 hashtags)
  • Mulighed for tagging: Ja (vi anbefaler at du tagger maksimalt 5 personer)

Eksempler (klik på screendump for fuld udgave)

Eksempel på multiupload opslag på LinkedIn (Social Friday opslag)
Eksempel på multiupload opslag
Eksempel på multiupload opslag
Eksempel på jobopslag som multiupload indholdsformat
Eksempel på multiupload opslag på LinkedIn
Eksempel på multiupload opslag med Claus Christoffersen
Eksempel på opslag med animeret GIF på Eva Sachses LinkedIn profil
Eksempel på dokument opslag på LinkedIn

Plusser og minusser

Giver mulighed for at skrive bloglignende artikler

Gør det muligt at gå i dybden med et emne

LinkedIn artikler bliver Google-indekseret, og kan således findes i søgninger

Kræver typisk mere tid at producere end et indlæg

En artikel får færre (omend mere relevante) visninger end et indlæg

Detaljer

  • Maksimale antal tegn: 120.000 tegn
  • Mulighed for tekstformatering: Ja (overskrifter, fed, kursiv, understreget m.m.)
  • Muligheder for at tilføje links: Ja
  • Muligheder for at tilføje billeder: Ja
  • Muligheder for at tilføje video: Ja, via YouTube/Vimeo links
  • Muligheder for at tilføje præsentationer: Ja, via Issuu, SlideShare eller Prezi links
  • Muligheder for at tilføje lydfiler: Ja, via SoundCloud links
  • Mulighed for hashtags: Ja (vi anbefaler 3-5 hashtags)
  • Mulighed for tagging: Ja (vi anbefaler at du tagger maksimalt 5 personer)

Eksempler (klik på screendump for fuld udgave)

Eksempel på artikel opslag på LinkedIn
Dette er et eksempel på artikel opslag på LinkedIn
Eksempel på artikel opslag på LinkedIn
Hvad skal en anbefaling på LinkedIn indeholde?

Plusser og minusser

Synliggør jeres events på LinkedIn

Gør det nemt for folk at tilmelde sig events

Kan give øget trafik til tilmeldingsside på jeres website

Kræver udarbejdelse af grafik for at give siden et professionelt look

Der kan opstå misforståelser i.f.t. at folk tror de er tilmeldt ved, at de har liket opslaget

Detaljer

  • Coverbillede: Formatforhold på 16:9 anbefales
  • Valg af tidszone: Ja
  • Tilføjelse af talere til event: Ja
  • Synlighed: Vælg mellem offentligt eller privat event
  • Maksimale antal tegn i eventbeskrivelse: 5.000 tegn
  • Maksimale antal tegn i følgeopslag: 3.000 tegn
  • Mulighed for hashtags: Ja (vi anbefaler 3-5 hashtags)
  • Mulighed for tagging: Ja (vi anbefaler at du tagger maksimalt 5 personer)

Eksempler (klik på screendump for fuld udgave)

Her finder du et eksempel på et event opslag på LinkedIn
Her finder du et eksempel på et event opslag på LinkedIn
Her finder du et eksempel på et event opslag på LinkedIn
Her finder du et eksempel på et event opslag på LinkedIn
Video: Eksempel på LinkedIn indholdstyper

Med et indlæg med video får du mulighed for at sætte stemme og ansigt på dig selv eller andre overfor dit netværk på LinkedIn. Det giver selvsagt nogle muligheder, som du slet ikke har, når du poster tekst og billeder.

Det kræver selvfølgelig, at du tør stille dig foran eksempelvis dit smartphone kamera, og optage en video, men det er faktisk nemmere end du tror.

Til gengæld kan du kommunikere dit budskab med en styrke og nuance, som ville kræve meget mere end 3.000 tegn, som jo er begrænsningen i et tekstindlæg.

Så brugt rigtigt (underforstået at videoen er kort, du kommer til pointen med det samme, har god lyd og gerne bruger undertekster), er video et uhyre effektivt format.

Hvis du vil have idéer og inspiration til, hvad du kan bruge video til på LinkedIn, så kig gerne forbi guiden “9 ting du kan bruge video til på LinkedIn”.

Plusser og minusser

Brugt rigtigt er video et uhyre effektivt visuelt kommunikationsformat

Det er mere tidskrævende at lave video end indlæg med tekst og billeder

Kræver en vis grad af teknikforståelse og brug af undertekstningssoftware

Detaljer

  • Minimum længde af video: 3 sekunder (minimum 75 KB filstørrelse)
  • Maksimal længde af video: 15 minutter (maksimum 5 GB filstørrelse)
  • Formater: Asf, Flv, MP4 MPEG1, MPEG4, Mkv, Webm, H264/AVC, VP8, VP9, WMV2 og WMV3
  • Formatforhold: 1:2.4 til 2.4:1 (et godt format at vælge er 4:5)
  • Opløsning: Fra 256 x 144 pixels og op til 4.096 x 2.304 pixels
  • Frames: 10-60 fps
  • Bitrater: 192 kbps og op til 30 mbps
  • Mulighed for undertekster: Ja, via SRT-fil
  • Mulighed for miniaturebillede: Ja
  • Antal linjer som vises før “… se mere” knappen: 3 linjer
  • Maksimale antal tegn i indlægget: 3.000 tegn
  • Mulighed for hashtags: Ja (vi anbefaler 3-5 hashtags)
  • Mulighed for tagging: Ja (vi anbefaler at du tagger maksimalt 5 personer)

Eksempler (klik på screendump for fuld udgave)

Eksempel på et video opslag på LinkedIn
Eksempel på et "native" video opslag på LinkedIn
Eksempel på brug af video som indholdsformat på LinkedIn
Eksempel på et video opslag på LinkedIn
Eksempel på et YouTube video opslag på LinkedIn
Eksempel på et YouTube video opslag på LinkedIn
Eksempel på et video opslag på LinkedIn

Jeg vil runde min guide af med at opfordre dig til, at komme i gang med at eksperimentere med de forskellige indholdsformater.

Lige som at du sikkert var med til at lave forsøg i fysiklokalet i skolen, så bør du gør det samme i forhold til dine opslag på LinkedIn.

Ved at afprøve de forskellige formater over nogle gange, bliver du meget klogere på, hvad de forskellige formater kan gøre i forhold til dine budskaber. Måske bliver du ligefrem overrasket over, hvad et bestemt format kan gøre i forhold til at skabe engagement hos dit LinkedIn netværk.

Du kan i den sammenhæng med fordel oprette en såkaldt LinkedIn sandkasse, hvor du kan poste indlæg, uden at de bliver vist for dit netværk eller andre på LinkedIn.

Blogindlæg og guide om, hvornår det er bedste at poste på LinkedIn

Du bør også eksperimentere med, hvornår det er det bedste tidspunkt at poste på LinkedIn – både helt generelt, men også i forhold til de forskellige indholdsformater.

Eksempelvis har min kollega Eva Sachse fundet ud af, at det virker bedst at poste indlæg om formiddagen tirsdage til torsdage, hvorimod at artikler helst skal postes tidlig aften omkring kl. 19.00 på tirsdage, onsdage eller torsdage. Søndag aften er også et godt tidspunkt.

Sidst, men ikke mindst, vil jeg nævne, at du også bliver mere spændende og interessant at følge, når du bruger forskellige formater.

Hvis du kun bruger ét format, er der risiko for, at netværket kan blive lidt “sneblinde” i forhold til dine opslag, og måske bare scroller forbi.

Så kom i gang med at eksperimentere med de mange interessante indholdsformater, der findes på LinkedIn. Det kan være vejen til øget engagement på dine opslag samtidigt med, at du kan tiltrække nye “lyttere” til din “LinkedIn sendemast” 😊

De venligste hilsner

Leif Carlsen fra Social Selling Company
close

Abonnér på vores LinkedIn inspirationsnyhedsbrev.

Du kan til enhver tid afmelde nyhedsbrevet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *