Social Selling CompanySocial Selling Company
  • (+45) 61 46 93 40
  • Search
    • Vi hjælper med
      • Sparring og rådgivning
      • Salg via LinkedIn (social selling)
      • Øget synlighed på LinkedIn
      • LinkedIn virksomhedssider
      • LinkedIn profiloptimering
      • Online LinkedIn træning
    • Kunder
      • Kunder som vi har hjulpet
      • Hvad siger kunderne om os?
      • Kundecases
    • Viden
      • Artikler
      • Nyhedsbrev
      • Webinarer
      • Podcast
      • Video
      • Social selling bogen
    • Om os
      • Sådan hjælper vi dig
      • Historien bag os
      • Om Eva Sachse
      • Om Leif Carlsen
    • Kontakt
    • Vi hjælper med
      • Sparring og rådgivning
      • Salg via LinkedIn (social selling)
      • Øget synlighed på LinkedIn
      • LinkedIn virksomhedssider
      • LinkedIn profiloptimering
      • Online LinkedIn træning
    • Kunder
      • Kunder som vi har hjulpet
      • Hvad siger kunderne om os?
      • Kundecases
    • Viden
      • Artikler
      • Nyhedsbrev
      • Webinarer
      • Podcast
      • Video
      • Social selling bogen
    • Om os
      • Sådan hjælper vi dig
      • Historien bag os
      • Om Eva Sachse
      • Om Leif Carlsen
    • Kontakt
    Blogindlæg om betydningen af, at tale ind i dine potentielle kunders agenda når du poster indlæg og artikler på LinkedIn

    Når du poster salgsopslag på LinkedIn, skaber du modsatrettede interesser

    Leif Carlsen2025-05-08T22:21:56+02:00
    By Leif Carlsen

    SPAM PÅ LINKEDIN: Er du som sælger bevidst om, at der er en stor risiko for, at du kan medvirke til at skabe deciderede modsatrettede interesser mellem dig og potentielle kunder, når du poster direkte salgsopslag på LinkedIn eller sender sælgende beskeder til personer i dit netværk eller via InMails til emner du ikke er connectet med?

    Måske tænker du, at der sker vel ikke noget ved, at du laver salg på LinkedIn.

    For du er jo sælger, og bliver betalt for at udføre salgsindsatser uanset om det drejer sig om kold kanvas via telefonopkald, kundemøder, deltagelse på messer og konferencer eller ved at lave indlæg med salgsbudskaber på LinkedIn.

    Problemet er bare, at du som sælger har en kommerciel agenda, og dit netværk og folk i almindelighed på LinkedIn har en helt anden agenda.

    Du er der for at sælge, men flertallet af LinkedIn-brugerne er der af helt andre grunde.

      Overblik

    • Derfor er folk på LinkedIn
    • Når du poster salgsopslag, skaber du modsatrettet interesser
    • Du risikerer at dine indlæg bliver indrapporteret som spam
    • Skift fokus fra salg til inspiration og vidensdeling

    Derfor er folk på LinkedIn

    Her finder du information om, hvorfor at folk er på LinkedIn

    Når jeg spørger almindelige LinkedIn-brugere om, hvorfor at de er på platformen, får jeg som regel følgende svar:

    • “Jeg er på LinkedIn for at holde mig ajour med mit netværk”.
    • “Jeg er på LinkedIn for at finde markedsinformation indenfor min branche”.
    • “Jeg er på LinkedIn for at finde viden og inspiration”.
    • “Jeg er på LinkedIn for at holde øje med min konkurrenter”.
    • “Jeg bruger LinkedIn til mødeforberedelse”.
    • “Jeg er på LinkedIn for at søge nyt job”.

    Faktisk har jeg endnu tilgode at høre nogen sige, at “jeg er på LinkedIn for at du kan sælge til mig” desuagtet, at jeg har stillet spørgsmålet hundredevis af gange.

    Så når du kører løs med din kommercielle agenda på LinkedIn, og poster salgsopslag og sender InMails direkte til potentielle kunder, så konflikter dine hensigter og indsatser med årsagen til, hvorfor at størstedelen af LinkedIn-brugerne overhovedet er på platformen.

    Din kommercielle agenda konflikter faktisk også med hele idéen med LinkedIn. Virksomheden blev nemlig stiftet med det formål, at gøre det nemt for professionelle at etablere netværk med henblik på at gøre dem mere produktive og succesfulde.

    Når du poster salgsopslag, skaber du modsatrettet interesser

    Så hvis du som sælger bare giver den gas med at poste løs med direkte salgsbudskaber på LinkedIn og forsøge på at booke møder via beskeder og InMails, er der risiko for, at der opstår modsatrettede interesser.

    Blogindlæg om betydningen af, at tale ind i dine potentielle kunders agenda når du poster indlæg og artikler på LinkedIn

    Dit netværk og netværkets netværk er på LinkedIn for at holde sig ajour med hvad, der sker i netværket i forhold til hvem, som bliver hyret og hvem, der bliver fyret.

    Netværket er også interesseret i at få inspiration og viden samt markedsinformation indenfor deres branche samt at bruge LinkedIn til mødeforberedelse og holde øje med konkurrenter.

    Sidst, men ikke mindst, kan vi ikke komme udenom, at LinkedIn også spiller en vigtig rolle for mange i forhold til at søge nyt job.

    Og som jeg beskrev tidligere, så er der ingen, som er på LinkedIn for at blive solgt til – i hvert fald ikke i direkte form, hvilket dine salgsopslag og sælgende beskeder og InMails er.

    Du risikerer at dine salgsindlæg bliver indrapporteret som spam

    Udover at der er en chance for, at du skaber modsatrettede interesser overfor dit netværk på LinkedIn og netværkets netværk, er der en anden og potentielt set mere alvor konsekvens ved at du poster salgsopslag på LinkedIn.

    Det handler om, at du risikerer, at dine salgsopslag bliver indrapporteret som reklame eller spam overfor LinkedIn via “Rapportér dette indlæg” funktionen.

    Hvis du laver salgsopslag på LinkedIn, risikerer du at de bliver indrapporteret som spam overfor LinkedIn

    Denne funktion er forholdsvis ny på LinkedIn, og kommer i forlængelse af, at flere og flere er begyndt at klage til LinkedIn over et stigende antal salgsopslag i deres nyhedsfeed.

    Dette tager LinkedIn ganske alvorligt, da de selvfølgelig ikke er interesseret i at flere og flere brugere skruer ned for deres brug af LinkedIn eller helt stopper med at bruge LinkedIn som følge af for mange salgsopslag

    LinkedIn er heller ikke selv begejstret for at du poster salgsopslag, da det potentielt set stjæler forretning fra dem i forhold til deres annonceprodukter.

    Får du fem indrapporteringer eller mere indenfor en kortere periode, risikerer du at dit salgsopslag bliver fjernet, og at du får karantæne på LinkedIn. I gentagne tilfælde kan det endda resultere i, at du helt får nedlagt din LinkedIn profil.

    Message Ads er ulovlig markedsføring


    Du og din virksomhed skal være opmærksom på, at de såkaldte “Message Ads” (tidligere kendt som Sponsorerede InMails) samt “Conversation Ads” er at betragte som ulovlig markedsføring, da de overtræder markedsføringslovens § 10, stk. 1, også kaldet spamforbuddet.

    Det skyldes at Message Ads og Conversation Ads bliver betragtet som elektronisk post, og da modtageren ikke har givet virksomheden et eksplicit samtykke til at modtage elektronisk post (hvilket man jo normalvis skal gør i forbindelse med at man skriver sig op til et nyhedsbrev), så er det en overtrædelse af spamforbuddet.

    Reference: Forbrugerombudsmanden: Markedsføring sendt via InMails på LinkedIn er elektronisk post.

    Skift fokus fra salg til inspiration og vidensdeling

    Konklusion i.f.m. dette blogindlæg

    Jeg vil runde dette blogindlæg af med at anbefale dig (hvis du ellers dyrker det med at poste salgsopslag og sende beskeder og InMails), at du skifter fokus fra salg over til social selling metodikken og det som kaldes for “unselling“, og til at arbejde med at dele ud af inspiration og viden på LinkedIn.

    Dermed vil du nemlig begynde at tale ind i den agenda, som dit LinkedIn netværk og netværkets netværk har i forhold til inspiration og vidensdeling.

    Og det er faktiske genvejen til at skabe nye relationer med potentielle kunder. For disse relationer kan netop være med til at skabe dialoger, der ultimativt kan konverteres til salg.

    Så god fornøjelse med at skrue ned for dine salgsopslag på LinkedIn til fordel for at skrue op for inspiration og vidensdeling.

    De venligste hilsner

    Leif Carlsen blog signatur
    Åbent halv- eller heldags Sales Navigator B2B-leadgenereringskursus med LinkedIn-ekspert Leif CarlsenKlik her for mere information

    Author

    Leif Carlsen

    Leif Carlsen er social selling og LinkedIn ekspert, kursusinstruktør, foredragsholder og medstifter af Social Selling Company og Learning Community. Han brænder for at hjælpe virksomheder og individer med at udnytte det store potentiale, der ligger i at anvende LinkedIn forretningsmæssigt ved hjælp af social selling metodikken. Leif er også vært på Social Selling Radio, som er Danmarks første podcast med social selling metodikken som omdrejningspunkt og et særligt fokus på LinkedIn. | Læs mere om Leif | Følg Leif på LinkedIn | Følg Leif på X

    Skriv et svar Annuller svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

    KUNDESERVICE

    Kontakt os
    Find vej til os
    Firmaoplysninger
    Persondatapolitik
    Krav til teknisk udstyr
    Salgs- og leveringsbetingelser

    YDELSER

    Kurser
    Foredrag
    Workshops
    Online læring
    Sparring og rådgivning
    Få et tilbud fra os

    OM OS

    Sådan hjælper vi dig
    Historien bag os
    Om Eva Sachse
    Om Leif Carlsen
    Trackingfri zone
    Presse

    Referencer

    Eksempler på kunder vi har hjulpet
    Hvad siger kunderne om os
    Social selling kundecases

    Facebook Youtube Linkedin
    © 2014-2025 Social Selling Company. Websitet overholder GDPR og cookieloven, er fri for trackingkode og tredjepartscookies, og kræver således ikke cookiesamtykke.