Når du poster salgsopslag på LinkedIn, skaber du modsatrettede interesser
SPAM PÅ LINKEDIN: Er du som sælger bevidst om, at der er en stor risiko for, at du kan medvirke til at skabe deciderede modsatrettede interesser mellem dig og potentielle kunder, når du poster direkte salgsopslag på LinkedIn eller sender sælgende beskeder til personer i dit netværk eller via InMails til emner du ikke er connectet med?
Måske tænker du, at der sker vel ikke noget ved, at du laver salg på LinkedIn.
For du er jo sælger, og bliver betalt for at udføre salgsindsatser uanset om det drejer sig om kold kanvas via telefonopkald, kundemøder, deltagelse på messer og konferencer eller ved at lave indlæg med salgsbudskaber på LinkedIn.
Problemet er bare, at du som sælger har en kommerciel agenda, og dit netværk og folk i almindelighed på LinkedIn har en helt anden agenda.
Du er der for at sælge, men flertallet af LinkedIn-brugerne er der af helt andre grunde.
Når jeg spørger almindelige LinkedIn-brugere om, hvorfor at de er på platformen, får jeg som regel følgende svar:
- “Jeg er på LinkedIn for at holde mig ajour med mit netværk”.
- “Jeg er på LinkedIn for at finde markedsinformation indenfor min branche”.
- “Jeg er på LinkedIn for at finde viden og inspiration”.
- “Jeg er på LinkedIn for at holde øje med min konkurrenter”.
- “Jeg bruger LinkedIn til mødeforberedelse”.
- “Jeg er på LinkedIn for at søge nyt job”.
Faktisk har jeg endnu tilgode at høre nogen sige, at “jeg er på LinkedIn for at du kan sælge til mig” desuagtet, at jeg har stillet spørgsmålet hundredevis af gange.
Så når du kører løs med din kommercielle agenda på LinkedIn, og poster salgsopslag og sender InMails direkte til potentielle kunder, så konflikter dine hensigter og indsatser med årsagen til, hvorfor at størstedelen af LinkedIn-brugerne overhovedet er på platformen.
Din kommercielle agenda konflikter faktisk også med hele idéen med LinkedIn. Virksomheden blev nemlig stiftet med det formål, at gøre det nemt for professionelle at etablere netværk med henblik på at gøre dem mere produktive og succesfulde.
Så hvis du som sælger bare giver den gas med at poste løs med direkte salgsbudskaber på LinkedIn og forsøge på at booke møder via beskeder og InMails, er der risiko for, at der opstår modsatrettede interesser.
Dit netværk og netværkets netværk er på LinkedIn for at holde sig ajour med hvad, der sker i netværket i forhold til hvem, som bliver hyret og hvem, der bliver fyret.
Netværket er også interesseret i at få inspiration og viden samt markedsinformation indenfor deres branche samt at bruge LinkedIn til mødeforberedelse og holde øje med konkurrenter.
Sidst, men ikke mindst, kan vi ikke komme udenom, at LinkedIn også spiller en vigtig rolle for mange i forhold til at søge nyt job.
Og som jeg beskrev tidligere, så er der ingen, som er på LinkedIn for at blive solgt til – i hvert fald ikke i direkte form, hvilket dine salgsopslag og sælgende beskeder og InMails er.
Udover at der er en chance for, at du skaber modsatrettede interesser overfor dit netværk på LinkedIn og netværkets netværk, er der en anden og potentielt set mere alvor konsekvens ved at du poster salgsopslag på LinkedIn.
Det handler om, at du risikerer, at dine salgsopslag bliver indrapporteret som reklame eller spam overfor LinkedIn via “Rapportér dette indlæg” funktionen.
Denne funktion er forholdsvis ny på LinkedIn, og kommer i forlængelse af, at flere og flere er begyndt at klage til LinkedIn over et stigende antal salgsopslag i deres nyhedsfeed.
Dette tager LinkedIn ganske alvorligt, da de selvfølgelig ikke er interesseret i at flere og flere brugere skruer ned for deres brug af LinkedIn eller helt stopper med at bruge LinkedIn som følge af for mange salgsopslag
LinkedIn er heller ikke selv begejstret for at du poster salgsopslag, da det potentielt set stjæler forretning fra dem i forhold til deres annonceprodukter.
Får du fem indrapporteringer eller mere indenfor en kortere periode, risikerer du at dit salgsopslag bliver fjernet, og at du får karantæne på LinkedIn. I gentagne tilfælde kan det endda resultere i, at du helt får nedlagt din LinkedIn profil.
Jeg vil runde dette blogindlæg af med at anbefale dig (hvis du ellers dyrker det med at poste salgsopslag og sende beskeder og InMails), at du skifter fokus fra salg over til social selling metodikken og det som kaldes for “unselling“, og til at arbejde med at dele ud af inspiration og viden på LinkedIn.
Dermed vil du nemlig begynde at tale ind i den agenda, som dit LinkedIn netværk og netværkets netværk har i forhold til inspiration og vidensdeling.
Og det er faktiske genvejen til at skabe nye relationer med potentielle kunder. For disse relationer kan netop være med til at skabe dialoger, der ultimativt kan konverteres til salg.
Så god fornøjelse med at skrue ned for dine salgsopslag på LinkedIn til fordel for at skrue op for inspiration og vidensdeling.
De venligste hilsner
Skriv et svar