Start en uforpligtende dialog med os: Ring 48 19 20 21 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
25. juni 2016
25 jun 2016

Gør det før dine konkurrenter gør det

Hvordan er dit LinkedIn netværk sammensat?Når vi er ude hos virksomheder i forbindelse med social selling projekter, gennemgår og “tuner” vi som regel medarbejdernes LinkedIn profiler, og tjekker ofte også, hvordan deres digitale netværk er sammensat. I den sammenhæng oplever vi at der mange gange er forholdsvis få kunder i medarbejdernes LinkedIn netværk. Faktisk er der som regel mange flere forhenværende og nuværende kolleger og samarbejdspartnere, end der er kunder.

Det skyldes et langt stykke ad vejen, at LinkedIn tidligere mest blev brugt som et elektronisk CV-værktøj, hvor der ikke var fokus på at etablere kundeforbindelser. Hvis man endelig connectede med nogen ud over nuværende og tidligere kolleger og enkelte samarbejdspartnere, så var det med stor sandsynlighed en headhunter ud fra en tankegang om, at det kunne jo være, at han eller hun havde drømmejobbet til dig.
 

Nye tider, nyt mindset…

Nu om dage er du imidlertid nødt til at tænke anderledes, når det gælder sammensætningen af dit LinkedIn netværk – i hvert fald, hvis du har kundekontakt, og på en eller anden måde arbejder med salg og/eller markedsføring. Så er du nemlig nødt til at få dine kunder ind i dit digitale netværk således, at de kan “lytte” direkte til dine budskaber i form af relevante forretningsmæssige statusopdateringer, delinger af andres opdateringer, kommentarer eller Pulse blogindlæg, hvor du deler ud af viden og inspiration.

Alle vil udvikling - ingen vil forandringVi oplever for øvrigt jævnligt følgende holdning fra deltagere på kurser og workshops: “Jeg connecter kun med personer, som jeg har mødt face-to-face, og dermed kender personligt”. Igen er det en holdning, der stammer fra dengang, hvor LinkedIn udelukkende blev brugt som et elektronisk CV og telefonbog. Efter min mening hører denne holdning fortiden til. Det drejer sig om at se sit digitale netværk som andet end bare personer som man har mødt fysisk. Selvfølgelig går kvalitet forud for kvantitet når det gælder dit netværk, ment det kunne jo være en person, som har udtrykt en positiv holdning overfor dig som ekspert i et Pulse blogindlæg, og som derfor kan fungerer som budbringer for dig. Netop derfor kan det være relevant for dig at connecte med vedkommende. Det kan også være personer, der har hørt dig i.f.m. et foredrag, og som derfor gerne vil dele netværk med dig. Det kan såmænd også bare være nogen, der finder din LinkedIn personprofil interessant.

Men vigtigst af alt, så drejer det sig altså om at få både nuværende og potentielle kunder til at lytte direkte til din “sendemast” underforstået din LinkedIn profil. Hvis du har eksempelvis 600 forbindelser via din LinkedIn profil, har du således 600 “lyttere” på din sendemast, som du kan kommunikere med via dels statusopdateringer, kommentarer og LinkedIn Pulse blogindlæg. Du har endvidere muligheden for at kommunikere direkte med både influenter og beslutningstagere via LinkedIn’s beskedfunktion.

 

Brug social selling til at udvikle dine kunderelationer

Ved at bruge social selling metodikken via LinkedIn, kan du udvikle dine kunderelationer og mulige kundeemner på en meget effektiv og målrettet måde. Derfor er det utroligt vigtigt at du har så mange af dine kunder med i dit LinkedIn netværk som muligt således, at du kan påvirke og influere dem via denne kanal.

Du skal selvfølgelig blive ved med at gøre, hvad du hele tiden har gjort i forhold til at ringe ud til kunderne, mødes med dem eller skrive via firma e-mailen, men med LinkedIn får du et utroligt effektivt relationsværktøj, som ikke alene hjælper dig med at nå ud til dine nuværende kunder, men også til dine kunders netværk, og dermed potentielle nye kunder.
 

Gør det før dine konkurrenter gør det!

En anden god grund til at du skal se at blive connectet med alle dine kunder, er at du skal gøre det før din konkurrent gør det. LinkedIn er et åbent digitalt forretningsnetværk, hvor det er ret nemt for dig at connecte med dine kunder og andre professionelle relationer. Men det samme gælder også dine konkurrenter. De kan lige så nemt som dig connecte med dine kunder. Derigennem kan konkurrenten begynde at påvirke dine kunder med henblik på at få dem til at skifte dig ud som leverandør. Få derfor gennemgået din kundeliste, og sørg for at få etableret forbindelse til alle influenter og beslutningstagere, som du har dialog med hos dine kunder.

Jeg vil gerne connecte med dig paa LinkedIn - Social Selling CompanyHusk for øvrigt at skrive en personlig besked, når du connecter med dem så du netop viser dem, at du sætter pris på relationen. Alt for mange bruger bare LinkedIn’s egen standardtekst, når de sender anmodninger om at linke. Det er altså ret upersonligt at modtage en anmodning med beskeden om “I would like to add you to my professional network on LinkedIn”. Brug nu de 30 sekunder, som det tager at skrive en personlig besked.

Dernæst skal du begynde at kommunikere med dine kunder via din LinkedIn sendemast. Det gør du ved at dele relevante og interessante links, kommentere opslag fra dine kunder, og ikke mindst begynde at dele ud af din ekspertviden og inspiration i form af LinkedIn Pulse blogindlæg, hvor du kan få flere læsere ved at bruge en række bestemte teknikker.

På den måde kan du gøre dig mere værdifuld for dine nuværende kunder, og derigennem fastholde og udvikle relationen.

 

Jeg har også lavet en podcastudgave af dette blogindlæg

Jeg har også lavet en podcastudgave af dette blogindlæg, hvis du gerne vil høre på det på din smartphone eller computer.

Du kan høre podcasten på iTunes på dette link eller ved at klikke på play-knappen nedenfor.

God fornøjelse med at connecte med dine kunder :-)

De venligste hilsner

Leif Carlsen
 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , , , , , , , , , , , ,
1 Besvar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Connect med dine kunder, emner og samarbejdspartnere og gør det før dine konkurrenter gør det […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company