9 ting du kan gøre for at tiltrække drømmejobbet via LinkedIn
Her finder du inspiration til 9 konkrete ting som du kan gøre for at tiltrække drømmejobbet via LinkedIn

9 ting du kan gøre for at tiltrække drømmejobbet via LinkedIn

Jobsøgning på LinkedIn: Du kan tiltrække dit drømmejob ved at bruge LinkedIn proaktivt og målrettet i din jobsøgning. Det handler om at du positionerer dig som en ekspert indenfor dit område. Og grunden til at LinkedIn er et rigtigt godt sted at gøre det, er fordi at det er her headhuntere, rekrutteringsfolk og HR-medarbejdere ofte leder efter kandidater.

Der er mange, der kun ser LinkedIn som en slags elektronisk CV, hvor de lister deres erhvervserfaring og uddannelsesmæssige baggrund.

Men LinkedIn er meget andet end bare et CV-værktøj. Det er et topmoderne relationsværktøj, som gør det nemt og effektivt at søge efter nye forbindelser, tilføje disse til sit netværk og vedligeholde og dyrke relationerne.

Det er samtidigt et stærkt værktøj når det gælder jobsøgning.

For du kan udstille din faglighed og ekspertise gennem indlæg, artikler og kommentarer, og på den måde “træne” dit netværk til at forstå hvad dine kompetencer er og hvilken værdi du kan skabe. Dermed kan netværket i højere grad hjælpe med at bringe dig i spil overfor virksomheder, der netop mangler en medarbejder med dine kompetencer.

For at hjælpe dig på vej med din jobsøgning, har jeg lavet en LinkedIn jobsøgningsguide med 9 konkrete ting, som du kan gøre for at tiltrække dit nye drømmejob via LinkedIn.

Gratis webinar om emnet

Du kan også se et gratis webinar, hvor jeg sammen med min kollega Eva Sachse gennemgår de 9 ting, som kan hjælpe dig med at tiltrække drømmejobbet via LinkedIn. Under webinaret kan du også stille spørgsmål og få svar live.

For mere information om webinaret, kommende datoer og tilmelding klik her.

Din profil skal spille max!

Et meget vigtigt element i arbejdet med at søge job via LinkedIn, handler om at din profil skal spille max! Profilen skal være 100 % opdateret, og have et professionelt og appellerende udtryk således, at besøgende til din profil får et godt og positivt indtryk af dig.

Ergo gælder det om at få ajourført din profil med alle relevante informationer, men hvis jeg skal nævne nogle elementer, som er ekstra vigtige at have fokus på, så er disse:

  • Profilfoto: Brug et aktuelt profilfoto (ikke fuldfigur, men skåret fra skuldre og opefter eller et reelt profilfoto) i professionel kvalitet i farver og høj opløsning. Husk at smile og kigge direkte ind i kameraet. Sørg for at dit profilfoto er synligt for alle, da det ellers kan opfattes som om, at din profil er inaktiv.
  • Baggrundsbillede: Tilføj et baggrundsbillede, som kan forstærke din profil visuelt.
  • Navn: Brug kun navnefelterne til dit navn – ikke til titler, slogans og lignende.
  • Professionel overskrift (maks. 220 tegn): Sørg for at dette punkt indeholder relevante nøgleord som du gerne vil findes på i søgninger. Undlad telefonnummer og e-mail.
  • “Om” afsnittet (maks. 2.600 tegn): Lige som med den professionelle overskrift skal du sørge for at dette afsnit også indholder nøgleord som du vil findes på i søgning. Skriv minimum 1.000 tegn, men gerne mere.
  • Konktaktoplysninger: Sørg for at du som minimum har tilføjet e-mail og mobilnummer.
  • Land/region: Sørg for at dette punkt er ajourført med postnummer og beliggenhed i forhold til, hvor i landet du ønsker at arbejde.
  • Branche: Ajourfør din branchekode således, at den afspejler den branche som du arbejder i eller som du ønsker at skifte til.
  • Erhvervserfaringer: Ajourfør dette afsnit og sørg for at det matcher dit CV.
  • Uddannelse: Ajourfør dette afsnit og tjek at det matcher dit CV.
  • Kompetencer: Tilføj de vigtigste kompetencer som du har og gerne vil blive fundet på.
  • Sprog: Hvilke sprog mestrer du og på hvilket niveau?

Jeg vil anbefale, at du bruger et par timer på at gennemgå din LinkedIn profil i dybden således, at alle relevante punkter og detaljer er oprettet og ajourført. Den tidsmæssige investering er givet rigtigt godt ud i forhold til din jobsøgning via LinkedIn.

Overvej nøje hvilke nøgleord du vil findes på i søgninger

Samtidigt er det uhyre vigtigt, at du nøje overvejer hvilke nøgleord, som du ønsker at blive fundet på, når en headhunter eller rekrutteringskonsulent går i gang med at lave en søgning på LinkedIn, eller for den sags skyld googler dit navn (din profil bliver nemlig også Google indekseret).

Disse nøgleord kan blandt andet handle om titler, faglighed, erfaringer, metodikker, branche, industritermer og lignende.

Hvis du eksempelvis er Account Manager indenfor nysalg af CRM-systemer til mindre og mellemstore virksomheder, og du ønsker at søge lignende stillinger indenfor techbranchen, bør din professionelle overskrift og “Om” afsnit indholde nøgleord i retning af:

  • Account Manager/Sælger.
  • Account Management.
  • Nysalg/New Biz.
  • B2B-salg.
  • Relationssalg.
  • Salgsproces.
  • Salgsudvikling.
  • Softwareløsninger.
  • SMV/SMB.

Når du har fundet frem til de nøgleord, som du gerne vil findes på i søgninger, kan du tekstmæssigt opbygge din professionelle overskrift og “Om” afsnit omkring disse ord.

Du skal også sørge for at opdatere dine kompetencer og anerkendelser ud fra din liste over nøgleord. Når personer i dit netværk begynder at anerkende dig for disse kompetencer, vil det også begynde at tælle i søgemæssig sammenhæng.

Følg de virksomheder som du vil søge job hos

Det er en god idé at følge de virksomheder, som du godt kunne tænke dig at arbejde hos. Her kan du nemlig finde eventuelle jobopslag enten i jobsektionen eller hvis virksomheden poster jobopslag som indlæg.

Samtidigt kan du følge med i hvad den pågældende virksomhed i det hele taget poster af indlæg, og på den måde få indsigt i udviklingen i virksomheden.

Jeg vil derfor forslå, at du via søgefeltet finder frem til disse virksomheder, og begynder at følge dem. Det gør du ved at ved at klikke på “Følg” knappen, når du har fundet frem til virksomhedsside, som du gerne vil følge.

Her finder du information om hvordan du følger virksomhedssider i.f.m. din jobsøgning

Udvid dit netværk med relevante personer

Du kan også forsøge at connecte med relevante beslutningstagere og/eller HR-medarbejdere i de virksomheder, som du godt kunne tænke dig at arbejde for, eller hvis du har set konkrete stillingsopslag, hvor der står anført kontaktpersoner hos virksomheden.

Her finder du information om at, at det kan være en god idé at connecte med relevante headhuntere og rekrutteringskonsulenter

Husk at skrive en personlig invitationstekst når du sender en invitation til at connecte.

Det gælder for øvrigt uanset om det er en beslutningstager, HR-medarbejder, headhunter eller en hvilken som helst anden person, som du ønsker at blive forbundet med på LinkedIn. Så skal vedkommende nemlig ikke gætte sig til intentionen bag din invitation.

Connect med relevante headhuntere

En sidste ting, du kan gøre i forhold til headhuntere og rekrutteringskonsulenter, er at etablere forbindelse med dem via LinkedIn med henblik på at skabe en mere direkte synlighed i forhold til at du er jobsøgende.

Nogle headhuntere og rekrutteringskonsulenter vil skrive tilbage til dig med en besked om, at de gerne vil connecte, men at de bedst kan hjælpe dig ved, at du registrerer dit CV i deres database. I så fald er det jo bare at gøre det, og du vil under alle omstændigheder have opnået den gevinst, at vedkommende nu ved at du findes som mulig kandidat.

Søgetip

Når du skal søge efter en beslutningstager eller HR-medarbejder i en given virksomhed, så kan du i første omfang forsøge dig med at søge på titel og virksomhedsnavn.

Når du laver titelsøgninger på LinkedIn, så hav i baghovedet at eksempelvis titlen HR-chef findes i mange variationer, eksempelvis personalechef, HR Manager eller Human Ressource Manager.

I den sammenhæng kan du bruge det som kendes under “bolean” søgning ved at skrive OR mellem titlerne. På den måde kan du nøjes med at lave en søgning fremfor at skulle lave særskilte søgninger pr. titel. Så med det nævnte eksempel kan du skrive: HR-chef OR Personalechef OR HR Manager OR Human Ressource Manager.

Du kan også skrive AND mellem titlerne, hvis du ønsker at to eller flere titler skal være tilstede for at søgekriteriet er opfyldt. Eller du kan skrive NOT foran en titel for at udelukke den.

Du har også mulighed for at gøre dine søgninger mere målrettede ved at bruge filtermulighederne. Her kan du eksempelvis filtrere på beliggenhed, branche m.m.

Gør dig synlig overfor headhuntere

Et andet vigtigt element i din jobsøgning via LinkedIn drejer sig om, at du skal give headhuntere og rekrutteringskonsulenter besked om, at du er interesseret i nye muligheder.

Det gør du ved at bruge en bestemt funktion på LinkedIn, som går under arbejdstitlen “#opentowork”. Den gør at din profil dukker op i søgninger hos rekrutteringskonsulenter såfremt at der er et match i forhold til dine kvalifikationer og baggrund.

Du kan tjekke indstillingen på følgende måde:

  1. Klik på “Dig” i topmenubaren.
  2. Klik herefter på “Vis profil”.
  3. Klik nu knappen “Tilføj profilsektion”.
  4. Vælg menupunktet “Intro” og herefter på +-tegnet ud fra “Interesseret i jobmuligheder. Vis, at du er interesseret i jobmuligheder.”.
  5. Tilføj hvilke jobtitler du går efter (maksimalt 5 titler).
  6. Tilføj hvilke beliggenheder du søger job indenfor.
  7. Angiv hvornår du kan starte i et nyt job.
  8. Sæt et eller flere krydser i de jobtyper som du er på udkig efter.
  9. Tag stilling til, hvem dine jobønsker skal synliggøres overfor: Du kan vælge mellem “Alle LinkedIn-medlemmer” eller “Kun rekrutteringskonsulenter”.
  10. Afslut ved at klikke på knappen “Føj til profil”.

I nedenstående skærmdumps kan du også se, hvordan du tjekker denne indstilling.

Tjek også dine præferencer for jobsøgning

Du skal også lige tjekke dine indstillinger i forhold til at sikre, at din profil dukker op i søgninger hos rekrutteringskonsulenter. Det kan være at du på et tidspunkt har slået funktionen fra medens, at du ikke har været jobsøgende.

Du kan tjekke indstillingen på følgende måde:

  1. Klik på “Dig” i topmenubaren.
  2. Klik herefter på “Indstillinger og privatliv”.
  3. Klik nu på menupunktet “Præferencer for jobsøgning” i venstre side.
  4. Klik på “Giv rekrutteringskonsulenter besked om at du er interesseret i nye muligheder”.
  5. Tjek at denne indstilling er sat til “Ja”.

I nedenstående skærmdumps kan du også se, hvordan du tjekker denne indstilling.

Registrer dit CV hos relevante rekrutteringshuse og headhuntere

Ud over at gøre dig synlig overfor rekrutteringskonsulenter via de indbyggede funktioner på LinkedIn, er det også en god idé at registrere dit CV i databaserne hos relevante rekrutteringsvirksomheder og headhuntere.

De fleste headhuntere og rekrutteringskonsulenter anvender i høj grad LinkedIn til at finde frem til relevante kandidater, men de bruger også deres egne CV-databaser.

Brug derfor både søgefunktionen på LinkedIn og Google til at finde frem til de rekrutteringsvirksomheder, hvor det kan give mening for dig at registrere CV’et i deres databaser.

Det koster selvfølgelig lidt tid og kræfter, at registrere dit CV i disse databaser, men det hjælper dig til gengæld med at komme med i søgningerne i rekrutteringsvirksomhedernes egne databaser.

Søg efter aktuelle stillinger i jobsektionen

LinkedIn har en særskilt jobsektion, hvor virksomheder og organisationer kan opslå ledige stillinger, og du som jobsøgende på en nem måde kan søge disse stillinger.

Du finder jobsektionen i topmenubaren i desktopudgaven af LinkedIn ved at klikke på menupunktet “Job”. I mobiludgaven af LinkedIn finder du jobsektionen i bunden af app’en.

Her finder du information om, hvordan du kan finde ledige jobs i jobsektionen på LinkedIn

I jobsektionen kan du søge efter aktuelle stillinger ud fra titel, kompetence og/eller virksomhed samt lokation (by, region eller postnummer).

Når du finder frem til en interessant stilling kan du vælge at ansøge eller gemme stillingsopslaget, og kigge på det senere.

Du kan også få notifikationer via den indbyggede jobunderretningsfunktion, og tilpasse om hvor ofte du ønsker at modtage disse notifikationer, og om du vil modtage dem via LinkedIns eget notifikationssystem og/eller e-mail.

Udstil din ekspertise overfor dit LinkedIn netværk

Det gælder også om at udstille din ekspertise overfor din LinkedIn netværk, og på den måde øge din synlighed, og der er flere grunde til, at det er en god idé.

Først og fremmest handler det om at “uddanne” dit netværk til at forstå, hvad det er som du ønsker at beskæftige dig med, hvad din faglige ballast er og hvilken værdi du kan skabe. Dermed kan netværket nemlig bedre spotte potentielle jobmuligheder for dig.

Din LinkedIn profil er sendemast overfor dit netværk

Dernæst kan du også trække på dit netværk i forhold til at få spredt budskabet om at du er jobsøgende i deres netværk på LinkedIn. Potentielt set kan det hjælpe dig med at nå ud til mange tusinde via netværkets netværk.

Der er typisk tre måder som du proaktivt kan øge din synlighed overfor dit netværk:

  1. Du kan kommentere og like dit netværks indlæg og artikler.
  2. Du kan skrive og publicere dine egne indlæg.
  3. Du kan skrive og publicere dine egne artikler.

Kommenter og like dit netværks indlæg og artikler

Blogindlæg om hvordan du bedst bruger Synes godt om, Kommenter og Del knapperne på LinkedIn

Du kan øge synligheden overfor dit netværk ved at kommentere og/eller klikker på “Synes godt om” ud for andres indlæg og artikler.

Det sker ved, at når du skriver en kommentar og/eller klikker på “Synes godt om”, så bliver disse handlinger synliggjort i nyhedsfeed’et hos dit netværk.

Rent praktisk får dit netværk vist det indlæg eller den artikel, som du har kommenteret og/eller klikket “Synes godt om” ud for, samtidigt med at der i toppen står “[Dit navn] kommenterede dette” eller “[Dit navn] synes godt om”.

Endelig kan du også udvælge dig nogle aktive grupper, hvor du kan udstille din ekspertise og faglighed ved at skrive nye indlæg, kommentere eksisterende indlæg, og give din hjælp, hvis der er nogen, der spørger om det.

Skriv og publicer dine egne indlæg

Her finder du et eksempel på et LinkedIn indlæg

Alle på LinkedIn kan skrive indlæg om det de lige synes, de vil dele med deres netværk. Det skal som udgangspunkt være af forretningsmæssig interesse, for det er gennem disse indlæg, at du kan etablere dig som ekspert på lige præcis det område du gerne vil have job indenfor.

Det drejer sig om at udstille din ekspertise og faglighed gennem vidensdeling og relevante værdiskabende budskaber. Din kommunikation skal derfor være informativ, inspirerende, og hjælpe dig til at være ”top-of-mind” i tilfælde af, at dit netværk eller endnu bedre dit netværks netværk skulle få behov for lige netop de kompetencer du besidder.

Husk at bruge billeder, video, PDF’ere eller andre former for grafik til dels at forstærke dit budskab, og dels for at skabe en slags visuel fartbump i nyhedsstrømmen hos dit netværk på LinkedIn.

Skriv og publicer dine egne artikler

Eksempel på hvordan en LinkedIn artikel ser ud

Du kan med fordel skrive dit ekspertindlæg via LinkedIn’s artikelfunktion, som gør at du kan publicere en slags blogindlæg på din profil.

Når du publicerer en LinkedIn artikel, har du mulighed for at gå langt mere i dybden med et givent emne, end du kan gøre med indlæg.

For en LinkedIn artikel kan nemlig være på op til 40.000 tegn i modsætning til et indlæg, der maksimalt kan være på op til 1.300 tegn inklusive mellemrum, links og hashtags). Min anbefaling er dog, at du skal forsøge på at holde dig på 300 til 800 ord.

Dyrk dine relationer via beskedfunktionen

Den grundlæggende idé med LinkedIn handler om at give dig mulighed for på en nem måde at etablere netværk og skabe og dyrke professionelle relationer.

Ved at bruge den den indbyggede beskedfunktion i LinkedIn, kan du nemt og effektivt skrive beskeder til personer i dit netværk, og på den måde vedligeholde og dyrke dine relationer – også selv om du lige nu måske ikke er erhvervsaktiv.

Jeg vil foreslå at du skriver til et par personer i dit netværk hver dag med henblik på dels at høre, hvordan de har det, dels hvad der sker i deres professionelle liv, og dels for at høre dem, om de kan lokkes til at holde øjne og ører åbne overfor eventuelle jobmuligheder, der matcher dine kvalifikationer og erfaringer.

Du kan eventuelt også invitere til et uformelt kaffemøde for at vidensdele og måske også snakke om eventuelle jobmuligheder. Tilbyd vedkommende at det kan ske enten i form af et fysisk møde, via telefonen eller et videokald.

Brug hashtags i din jobsøgning

Du kan også bruge de såkaldte hashtags i din jobsøgning på LinkedIn.

Først og fremmest kan du søge og følge relevante hashtags i forhold til den/de brancher, som du søger job indenfor. Dermed kan du få “serveret” indlæg i din nyhedsstrøm som indeholder de hashtags, som du følger.

Disse indlæg kan du så vælge at interagere med via synes godt om og kommentarer med henblik på dels at udstille din faglighed, og dels at skabe synlighed omkring din profil.

Dernæst kan du tilføje relevante hashtags, når du skriver og publicerer dine egne indlæg på LinkedIn for at forsøge på at nå ud til personer, der følger de pågældende hashtags.

Hvis du mangler inspiration til danske hashtags som du kan vælge at bruge i egne indlæg, og/eller som du ønsker at følge, så er der inspiration at hente i vores liste over ofte anvendte danske hashtags.

Hashtag tip

LinkedIn anbefaler, at du bruger maksimalt tre hashtags i et indlæg, så sørg for at vælge de mest relevante hashtags. Bruger du flere, kan det være med til at begrænse spredningen af dit indlæg, da der er risiko for at algoritmen opfatte det som om, at du forsøger på at superoptimere.

It’s all about execution!

En vigtig forudsætning for at du får succes med din jobsøgning på LinkedIn, handler om, at du skal have det rette mindset i forhold til din gøren og laden på LinkedIn.

Først og fremmest er det “no go” med en “mumie” profil, der ikke har været opdateret i flere år.

Det siger også sig selv, at være passiv ikke er en mulighed. Det dur heller ikke at du er reaktiv, da du så er afhængig af, hvad andre gør på LinkedIn.

Her finder du en beskrivelse af 4 forskellige LinkedIn typer

Det gælder derfor om at være proaktivt, og gennemføre helt konkrete indsatser for at øge din synlighed på LinkedIn med henblik på at bringe din profil i spil overfor eksempelvis headhuntere, rekrutteringskonsulenter, HR-medarbejdere og ansættende chefer.

Når alt kommer til alt, så handler jobsøgning på LinkedIn om at være tilstede regelmæssigt gennem likes, kommentarer, delinger og beskeder samt publicering af indlæg og artikler.

Hertil kommer en strategisk udvidelse af dit netværk gennem målrettede søgninger på relevante headhuntere, rekrutteringskonsulenter, HR-medarbejdere, ansættende chefer og lignende.

Alt dette vil gøre, at din profil bliver synliggjort overfor dit netværk og netværkets netværk, og dermed kan du nå ud til personer, som du ikke selv er direkte forbundet med. Faktisk er det ikke ualmindeligt med tusindvis af visninger, hvis du poster et indlæg, der er relevant og interessant.

Hvis du regelmæssigt skriver og publicerer indhold af høj kvalitet og relevans, vil du over tid blive opfattet som en ekspert og kapacitet på dit område.

Når det sker, vil folk, der har brug for dine kompetencer, komme til dig af sig selv og skabe forbindelse til dig, og det kan netop være vejen til at tiltrække dit nye drømmejob.

God fornøjelse med jobsøgningen :-)

De venligste hilsner

Leif Carlsen fra Social Selling Company

Gratis webinarer om jobsøgning på LinkedIn

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *